Hoppa till innehåll

Hurra! Hurra! Unga böcker 1 år i dag! (Och vinnarna är …)

14 juni, 2012

För drygt ett år sedan hade Sofia precis avslutat sin kandidatuppsats i Litteraturvetenskap på temat unga vuxna-böcker och för att göra historien kort var det där och då hon och Malin bestämde sig för att starta en blogg baserad på just denna typ av litteratur. En sorts litteratur som borde uppmärksammas och växa i anseende hos varenda läskunnig, från 12 till, ja vadå, 100. Det är litteratur som trollbinder, fängslar och rör sig i en oändlig mängd genrer, böcker som både kan innehålla högt och lågt, vara djupa eller mysenkla. Kort sagt, böcker för alla, oavsett ålder.

Och just i dag fyller Unga böcker 1 år! (Och vilket underbart år det har varit!) Detta måste ju firas, inte sant? Det gör vi genom att lotta ut FEM POCKETPAKET innehållandes Johanna Lindbäcks Välkommen hem, Katarina von Bredows Flyga högt och Emmy Abrahamsons Min pappa är snäll och min mamma utlänning från Rabén & Sjögren! Samtliga böcker har precis kommit ut i pocketutgåva och dessutom är både Johanna och Emmy aktuella med nya böcker i höst (dags att läsa in sig på deras senaste utgivning med andra ord).

I går skrev Malin om YA-böcker som borde  film och för att ha en chans att vinna ett av dessa superfina bokpaket skriver ni här nedan vilken YA-bok NI helst skulle vilja se på vita duken! Motivera även varför – vad är det som gör att just den boken skulle passa så bra som film? På söndag kl 12 stänger vi slussarna och lottar fem lyckliga vinnare!

Ha en underbar dag (det ska vi ha – Malin är på väg till London,  med vattensäkra kartan i högsta hugg, och Sofia planerar att fira med bubbel efter arbetsdagens slut. Bra dag detta!)!

Malin och Sofia (i födelsedagsyra)

Och vinnarna av varsitt bokpaket är: Zozzo, Olivia, Miriam, Sofia Myrholm och Medvetenheten! Släng iväg ett mejl med era adresser till ungabocker@gmail.com så kommer böckerna snart som ett brev på posten! ;)

24 kommentarer leave one →
  1. 14 juni, 2012 10:45 f m

    Grattuliren! :)

  2. 14 juni, 2012 10:46 f m

    Jag är med :)
    Jag hade nog helst velat se Fallen Ängel. Det var länge sedan jag läste den, men vad jag kommer ihåg så var den jättebra! Jag kommer fortfarande ihåg några detaljer, och minns att den var väldigt spännande. Anledningen till att jag skulle vilja se den är nog för att den skulle vara en perfekt film för de i tonåren. De som inte läser alls borde inte gå miste om den. Dessutom hade det varit extra kul att se några scener som jag tyckte var väldigt häftiga i boken. Så därför väljer jag den. Dessutom hade det varit kul att få se hur Patch ser ut ;)

  3. 14 juni, 2012 11:02 f m

    Eftersom THG redan finns som film och jag antar att Catching Fire inte räknas eftersom de redan börjat casta väljer jag Mockingjay.
    Men om den inte räknas så väljer jag nog Vampire Academy!

  4. Jenny permalink
    14 juni, 2012 11:36 f m

    Jag måste säga att Beauty Queens hade blivit en fantastisk film – så mycket starka färger! Den var en riktig pärla rent estetiskt i mitt huvud när jag läste den, och jag tror också att den hade tilltalat helt rätt publik (det vill säga folk som tror att de ska se en vanlig high school-film men plötsligt kommer att finna sig i ett underbart feministiskt äventyr). Det finns många karaktärer i boken, något som jag tror hade gjort sig ännu bättre på film då de ibland var svåra att hålla reda på när jag läste. Karaktärerna är dessutom väldigt härliga, och jag kan verkligen se framför mig hur Taylor (Miss Texas) spelas av en ung Rachel McAdams-liknande tjej (http://www.imdb.com/name/nm1046097/). Kanske Justin Beiber som den genusliberala piraten? Jag längtar redan!

  5. 14 juni, 2012 12:57 e m

    Jag vill gärna se Lauren Myracles Shine! Winter’s bone möter Twin Peaks med extremt mycket sydstatsmisär. Typ så! :)

  6. 14 juni, 2012 1:49 e m

    Grattis till ett strålande första år! Det är nästan alltid intressant att läsa vad ni skriver och kul med en bokblogg som inte är så traditionellt recensionsbaserad.

    PS. Hoppas det är OK att jag snokade reda på Sofias uppsats för jag ser fram emot att läsa den!

    • 14 juni, 2012 2:44 e m

      Tack så mycket för dina fina ord, Maria! Och det är givetvis okej att snoka reda på min uppsats. :)

  7. 14 juni, 2012 6:31 e m

    Wohoo! Grattis till 1års dagen och tack för en blogg med många intressanta inlägg!

  8. 14 juni, 2012 9:30 e m

    Grattis till ettårsdagen =)

    • 14 juni, 2012 10:21 e m

      Tack så mycket, Miriam!

    • 15 juni, 2012 7:06 f m

      En bok som jag verkligen ser fram emot att se som film är Ender’s game, som kommer nästa år.

      Men annars Beauty Queens som ni nämnde, Cirkeln hade varit kul, Uglies av Scott Westerfeld (för att se hur de skulle lösa effekterna till alla skönhetsoperationer) och kanske Gone av Michael Grant som en tv-serie? kan rabbla upp typ tusen till men det var några jag nu direkt kom på!

  9. 14 juni, 2012 9:58 e m

    Grattis!

    Jag skulle väldigt gärna vilja se Divergent som film! För att boken är konstant spännande och för att världen som skildras är så häftig. Tror att det skulle bli en cool film med mycket action och många höga höjder när de hoppar från tåg och höghus. Dessutom skulle jag gärna se kemin mellan Tris och Four :)

  10. 14 juni, 2012 10:41 e m

    Hej och Grattis till ett år!

    Jag har inte sett den här bloggen förrän idag. När jag satt och funderade kom jag på en bok jag läste för läänge sen som jag tänkt nämna, men insåg samtidigt att den kanske redan filmatiserats, vilket den såklart hade. Antar att jag får försöka se den och istället njuta av att funnit en ny blogg att följa :)

    • 15 juni, 2012 9:49 f m

      Tack och vad kul att du hittat hit! Men äsch, så viktigt är det inte om filmen redan har filmatiserats eller inte. Vi ville mest höra vilka böcker ni läsare hade velat se som film. Finns ju oändligt många som hade lämpat sig väl på vita duken. (Jag skulle vilja se fler Sarah Dessen-böcker som film. Eller Jellicoe Road!) Du får såklart vara med i utlottningen ändå! /Sofia

      • 16 juni, 2012 5:29 e m

        Haha, okej, kan ju nämna då att jag hade velat se Melvin Burgess bok Junk (eller påtänd som den svenska utgåvan heter). Även John Marsdens ”Tomorrow” serie skulle kunna vara intressant, fast jag tror att även den första boken i den serien kan ha filmatiserats redan. Böckerna är ju för övrigt hur bra som helst :)

  11. 15 juni, 2012 11:37 f m

    Och jag säger också grattis! (: Och hur jag än förösker komma på en bok, så går det inte för stunden – attans!

  12. 16 juni, 2012 10:57 f m

    Åh, grattis! Vad kul! :D

    Den YA-bok som jag helst skulle vilja se som film för tillfället är nog ”I’d tell you I love you, but then I’d have to kill you” av Ally Carter. Den handlar om spioner på en internatskola. Kan det bli mer som gjort för en filmatisering!? Hela tiden när jag läste boken kände jag att ”det här skulle bli pefekt på film” eller ”Åh, det här skulle se så coolt ut om man verkligen fick se det och inte bara läsa det”. Vi får hoppas att den kommer som film snart! :)

  13. 17 juni, 2012 8:52 e m

    Det finns en bokserie som jag läste om och om igen när jag var lite yngre. Den kallas för tjejer-serien är skriven av Jacqueline Wilson. Om jag ska vara ärlig kan jag inte komma ihåg exakt varför jag fastnade för den och inte heller återberätta händelser och handling. Men jag vet att jag älskade den! Det jag kommer ihåg är att den i alla fall handlar om tre tjejkompisar, vänskapsbandet mellan dem och alla deras mindre (eller större) problem OCH att den var väldigt, väldigt rolig.

Trackbacks

  1. Dreamland « Unga böcker

Lämna en kommentar