Skip to content

YA-böcker som borde bli film

13 juni, 2012

There seems to be a flaw in the human brain when it comes to film adaptations of books. I say this because movies rarely, if ever, turn out to be better than their literary source material. And yet, every time I finish an amazing novel, I immediately start praying that it will be made into a film. Seriously, brain, what’s up with that?

– Sarah Pitre från Forever Young Adult

Har vi inte alla känt så? Pitre har valt ut sina topp tio val för YA-böcker som borde bli film och jag måste säga att jag blir riktigt lockad av flera av dem. Framförallt skulle jag verkligen vilja se den helt bisarra boken Beauty Queens bli omgjord till film (eller varför inte en tv-serie, det skulle definitivt funka!). En annan favorit är Sloppy Firsts, för precis som Pitre skriver, vår generation behöver en egen John Hughes (är begreppet ej bekant måste du genast gå direkt till fängelset utan att passera gå och sedan titta på Pretty in Pink, Ferris Bueller’s Day Off, Sixteen Candles och Breakfast Club) och vem är bättre än underbara, neurotiska, sylvassa Jessica Darling?

Sedan skulle det inte vara fel att se Graceling förvandlad till ett episkt svepande drama, speciellt inte när både Fire och Bitterblue fungerar som fantastiska uppföljare (hur filmatiserar man en människodrake dock? Tål att tänkas på…). Jag skulle inte heller ha något mot att se Before I Fall som film, det känns som om den har möjligheten att bli ett high school-drama utan dess like (Mean girls möter tragisk Groundhog Day?). Sedan ser jag redan se fram mot Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children (2013) och The Perks of Being a Wallflower (snart!).

Malin

P.S. En liten ledtråd inför i morgon (och Unga böckers storslagna födelsedagsfirande!) är att du redan nu börjar fundera på vilka YA-böcker du skulle vilja se på vita duken…

4 kommentarer leave one →
  1. 13 juni, 2012 11:54 f m

    Ska Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children bli film? Det visste jag inte! Men tror nog att den skulle passa bra på vita duken. Håller med om att Graceling nog skulle bli en bra film :)

  2. 14 juni, 2012 2:06 e m

    Min hjärna måste vara felfri för jag har inte det här problemet! ;)
    Jag fattar att det ur ren försäljnings-/uppmärksamhetssynpunkt är bra att bli filmatiserad. Filmatiseringar gör att fler människor hittar till den litterära förlagan om det så är Twilight, On the Road eller The Perks of Being a Wallflower. Jag upptäckte till exempel Sarah Dessen genom How to Deal och Melina Marchetta genom Looking for Alibrandi och hur skulle livet sett ut utan dem?! Men personligen börjar jag inte önska mig en filmversion när jag är klar med en bok jag gillar.

    Fast Jessica Darling… Tiden kan verkligen vara mogen för Sloppy First – the movie, kan den inte? Awkward, Suburgatory och Girls har banat väg för lite snarky snark snark à la Darling. Om man bara hittar några skådespelare som kan förkroppsliga the awesomeness.

    Och någon borde pitcha idén med Beauty Queens som TV-serie till något lämpligt bolag. Typ igår.

Trackbacks

  1. Hurra! Hurra! Unga böcker 1 år i dag! « Unga böcker
  2. Filmfredag – Bitchkram och Min ungdoms kärlek « Unga böcker

Kommentera

