Hoppa till innehåll

Rösta fram bästa ungdomsboken någonsin!

27 juli, 2012

NPR Books har, med hjälp av sina läsares nomineringar samt en expertpanel bestående av folk från bl a The New York Times Book Review och Publishers Weekly, valt ut 235 titlar som tävlar om att bli tidernas 100 bästa engelska ungdomsböcker. Personligen älskar jag sådana här initiativ, där jag får rösta på mina favoriter och kanske, kanske i slutändan ha medverkat till att min absoluta favorit vann. (Obs att jag icke är personen som hysteriskt ringer på Erik, Tove eller what’s their names i Idol/Let’s Dance/osv när de hänger löst … Faktiskt! Övertygad om att det hänt ungefär nästan ingen gång alls.)

Efter att expertpanelen gallrat bland alla inkomna nomineringar uppstod en debatt kring vilka böcker som egentligen kan räknas till kategorin YA. Folk upprördes över att deras gamla barndomsfavoriter inte fanns med på listan, som t ex A Wrinkle in TimeA Tree Grows in Brooklyn och Little House on the Prairie. Panelen har dock varit noggrann i sin urvalsprocess; böckerna som valdes var böcker riktade mot åldern 12-18 (YA) och av denna anledning ströks exempelvis Little House, vars målgrupp är 9-12. Samma sak gällde för böcker med på tok för vuxet innehåll. Klassikerna skapade också bekymmer – Pride and Prejudice, Catcher in the Rye och Lord of the Rings – som i dag läses av de flesta tonåringar under skolans tak, men som ursprungligen inte var avsedda för ungdomar, skulle de få en plats på listan? Ja, de fick vara med, i och med att de har blivit så pass viktiga och vanliga böcker för ungdomar. Fast inte Pride and Prejudice, den kapades till följd av att panelen ansåg den vara en bok för alla, oavsett ålder.

Så, in och kolla om dina favvisar har hamnat på listan! Man får välja tio böcker att rösta på (och ja, det är en enkel match!). Listan hittar du här. Om ett par veckor presenteras den slutgiltiga listan med de 100 bästa ungdomsböckerna på NPR (och här såklart).

Sofia

 

3 kommentarer leave one →
  1. 27 juli, 2012 7:41 e m

    …medan Sagan om ringen bara är en bok för unga vuxna? Alltså, jag skulle heller inte kalla P&P YA, även om många tonåringar läser den, men jag hänger inte riktigt med i juryns resonemang. Då skulle jag snarare ta bort LotR också.

    Måste studera listan närmare nu! Skummade bara igenom för att se om mina favoriter fanns med. :)

  2. 30 juli, 2012 10:48 e m

    Nu har jag röstat. Är mest glad att jag hade läst 10 böcker av olika författare så jag hade något att rösta på. Läst mest YA på svenska (svenska översättning) inser jag nu.

Trackbacks

  1. Fredagstips – The Princess Bride « Unga böcker

Lämna en kommentar