Skip to content

Fredagstips – The Princess Bride

5 oktober, 2012

I år är det 25 år sedan kultklassikern The Princess Bride släpptes som film. När jag såg den allra första gången var jag inte helt säker på vad i hela friden det var för film. Var det en saga, en romantisk film eller en enda stor parodi? Det vet jag fortfarande inte, men jag älskar den oavsett.

Och då kan det tyckas konstigt att det dröjde till den här veckan för mig att inse att The Princess Bride var en bok långt innan den blev en film (den har faktiskt 39 år på nacken). William Goldman skrev inte bara skrev boken utan anpassade även filmmanuset, så jag ser fram mot att läsa boken för på över 500 sidor gissar jag att något fick stryka på foten till filmatiseringen (så klart boken är beställd och på väg hem till mig).

Och Princess Bride är ju nästan obligatorisk läsning på den här bloggen då den hamnade på plats #17 på NPRs lista över de 100 bästa tonårsböckerna genom tiderna (Sofia skrev om den härliga listan i juli). Men på vilket sätt kan egentligen The Princess Bride klassas som YA? Jen Doll beskriver det absolut bäst i den här artikeln i Atlantic Wire. Men så klart att man vill läsa en bok som har, tja, allt:

Fencing. Fighting. Torture. Poison. True love. Hate. Revenge. Giants. Hunters. Bad men. Good men. Beautifulest ladies. Snakes. Spiders. Beasts of all natures and descriptions. Pain. Death. Brave men. Coward men. Strongest men. Chases. Escapes. Lies. Truths. Passion. Miracles.

Så det är mitt fredagstips till er, läs boken eller se filmen och försvinn in i Goldmans udda men underbara värld!

Malin

2 kommentarer leave one →
  1. Jenny permalink
    5 oktober, 2012 11:34 f m

    Låter jobbigt att männen får vara bra, dåliga, modiga, fega och starka medan kvinnorna bara får vara vackra… vore jätteintressant att höra din kommentar på kvinnosynen i boken när du väl läst den =) Kanske är det bara citatet ovan som är missvisande?

    • 6 oktober, 2012 2:22 e m

      Citatet kom från artikeln om Princess Bride som YA-bok, men jag lovar att rapportera om det är riktigt eller missvisande när jag läst boken. Men när jag tänker på filmen så är det väl Buttercup egentligen ensam kvinnlig karaktär? (Med några få birollsundantag.)

      /Malin

Kommentera

