Hoppa till innehåll

Bokåret som gått (ur Sofias perspektiv)

3 januari, 2013

Om-det-var-krig-i-Norden-213x300Årets mest lovande författarskap: Ransom Riggs. I år släpptes Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children på svenska och någon gång  nästa år (förhoppningsvis) släpps uppföljaren på engelska. Fler böcker skrivna av denne man, fullproppade av suggestiva foton? Ja tack.

Årets bokstjärna: Vill jag ge den erotiska novellsamlingen Het, med bidrag från flera av vårt lands i särklass bästa ungdomsbokförfattare.

Årets pärla (som man inte får missa): Om det var krig i Norden (Janne Teller). Till utsidan utsökt utformad som ett pass och till insidan ett otroligt tänkvärt och smart uppbyggt innehåll. Införskaffa, läs och ge bort till alla du känner!

Årets pinsammaste: När Filippa ”dödade” sin mamma i augustnominerade The only väg is upp (Emmy Abrahamsson). Då åkte skämskudden fram.

kaninhjartaÅrets mest emotsedda: Kaninhjärta (Christin Ljungqvist). Och inte ett dugg besviken blev jag! Det är en suggestiv och spännande, gåtfull, obehaglig och bitterljuvt vacker roman; allting på samma gång och jag fascinerades och trollbands vid varenda sida.

Årets stora har-fortfarande-inte läst-(och-skäms): The Fault In Our Stars (John Green) …

Årets snyftigaste: Millan (Pia Hagmar). Jag gråter alltid floder i hästböcker.

Årets roligaste: Lou! Dagboksdagar/Sommarblues (Julien Neel). Det var länge sedan jag skrattade så mycket när jag läste en bok som när jag stiftade bekantskap med kärlekstrånande, uttrycksfulla och väldigt roliga Lou, hennes tv-spelsgalna, science-fiction-skrivande mamma (sistnämnda är vad hon bör göra, förstnämnda är vad hon gör istället – till Lous förtret) och deras knasiga, sura och identitetskrisande katt.

Årets mest bitterljuva och poetiska: Kurt Cobain finns inte mer (Hanna Jedvik). Det här är en riktigt, riktigt bra bok med alla sina musik- och och tidsreferenser, en enastående vänskaps- tillika kärlekssaga, som aldrig grottar ner sig i onödiga detaljer utan bara flyter på och får läsaren att i sin tur flyta med, i en språkdräkt som är beundransvärd.

foxfireÅrets mest romantiska: My Life Next Door (Huntley Fitzpatrick). Rakt igenom sockersött (med några bumps på vägen).

Årets snyggaste omslag: Här väljer jag två, vitt skilda favoritomslag. Det ena är augustprisnominerade Elin under havet (Sofia Malmberg), med sin mörka, grafiska framtoning. Och det andra är pocketutgåvan (nyutgåvan) av Foxfire – En tjejligas bekännelser (Joyce Carol Oates). Det är rosa som sockervadd, med skoluniformskjolar och en tilltalande suddighet. För mig andas det amerikansk skola full av hemligheter.

Årets bästa: Kaninhjärta (Christin Ljungqvist), Kurt Cobain finns inte mer (Hanna Jedvik) och Jellicoe Road (Melina Marchetta).

gul utanpaNästa års ser-fram-emot-mest-böcker ur vårkatalogen: Jag, En (David Levithan), Vi är inte sådana som i slutet får varandra (Katarina Sandberg), Fågelbarn (Christin Ljungqvist) och Gul utanpå (Patrik Lundberg).

Sofia

One Comment leave one →
  1. 3 januari, 2013 10:52 e m

    Hade du läst The Fault in Our Stars i år hade det garanterat varit din gråtbok. Jag är också sugen på de böcker du nämnde. Ska bli intressant att se sen vad du tyckte om dem.

Lämna en kommentar