Skip to content

Den välorganiserade bokhyllan – drömmen 2013?

2 januari, 2013

Inred med böckerFörra året var mitt nyårslöfte att gå utanför min litterära trygghetszon. Tack vare en bokklubb och några ambitiösa veckor under sommaren tänker jag anse löftet uppfyllt, men jag ska fortsätta försöka orientera mig lite utanför de kända områdena på läskartan under 2013.

I år tänkte jag ha ett mer praktiskt inriktat litterärt nyårslöfte, nämligen mer organisation i mina bokhyllor. De kan för tillfället bäst beskrivas som ett kärleksfullt kaos (även om jag kan tillägga att det inte är det sättet min sambo beskriver dem på). Drömmen är förstås nya bokhyllor (eller, ska jag vara riktigt ärlig är drömmen att få biblioteket i Skönheten & Odjuret, men det ligger inte i min prisklass) men organisering får duga så länge.

Förra januari fick jag ett tips om appen aNobii för att organisera upp bokhyllan. I år tänkte jag gå steget längre och överösa er med tips om hur en boksamling kan organiseras. Förhoppningsvis dras jag med i glädjeyran och så sker min egen organisation lite så där magiskt. (Tja, det skulle kunna hända.)

  • Goodreads – med ett gigantiskt utbud av recenserade böcker, listor och kategoriindelningar är Goodreads ett vanligt val för att samla ihop sina läsupplevelser. Med deras app uppdaterar du din bokhylla, scannar in streckkoder och läser gratis e-böcker.
  • iBookshelf – ett mer utpräglat bokhylleinriktat val, där det främst handlar om att se till att dina älsklingar verkligen alltid finns tillgängliga. iBookshelf kan till exempel synkas med Dropbox. Alla kommentarer eller noteringar du gör om böckerna i din egen databas är fullt sökbara. Det som är bra är att du kan exportera din databas på ett enkelt sätt, så vill du att din bokhylleinformation ska leva vidare i en annan form så behöver du inte göra om din organisering vid ett annat tillfälle.
  • Book Crawler – erbjuder samma funktioner som iBookshelf, fast med en streckkodsscanner i tillägg så att registreringen sköts automatiskt. Det recensionerna säger är Book Crawlers fördel är appens ”interface flair” (nej, jag vet inte helt heller, snyggare och enklare att använda kanske?).

Problemet med de största bokapparna är att de inte utformats med Sverige i åtanke. Till exempel gissar jag att sökfunktionerna från Book Crawlerbibliotek som integreras i vissa appar inte fungerar lika smidigt här, eller att det ibland kan uppstå problem med streckkodsscannern. Vill du ha mer inspiration kan du kika in hos AppAdvice som har samlat 15 appar för att katalogisera böcker, från de allra enklaste versionerna till de mer sofistikerade varianterna.

Appar är så klart inte det enda sättet att organisera sitt läsande, till exempel kan du använda Pinterest för att samla ihop dina böcker i olika visuellt tilltalande grupper, eller go bananas med ett excel-ark. Sedan finns den alltid lika klassiska läsdagboken, ett mer traditionellt sätt att hålla kolla på vad du har läst och vad det egentligen var det bästa (och värsta) med varje läsupplevelse.

Hur gör du? Är det högteknologiskt scannande eller litterärt kaos som gäller hemma hos dig?

Malin

6 kommentarer leave one →
  1. 2 januari, 2013 11:15 f m

    Innan körde jag med ett excelark, men nu kör jag på Goodreads och det funkar väldigt bra tycker jag :)

    • 2 januari, 2013 11:20 f m

      Vet du om man kan exportera listor från Goodreads?

      • Jenny permalink
        2 januari, 2013 12:42 e m

        Ja, det går att exportera till excel. Men jag har aldrig försökt mig på det själv, så jag vet inte hur bra det blir :)

  2. 2 januari, 2013 11:24 f m

    Jag har The Book Collector installerat på datorn och det fungerar jättebra! (:

  3. Louise permalink
    2 januari, 2013 12:37 e m

    Har till viss del litterärt kaos ;) Men kör med Book Collector från http://www.collectorz.com och har börjat ordna upp i kaoset. Hyfsat snyggt och lättanvänt, pluspoäng för att den hittar svenska böcker, har streckkodsscannande app och att man kan anpassa en hel del med egna inställningar :) Annars gillar jag Goodreads också!

  4. 3 januari, 2013 10:49 e m

    Jag kör analogt och har ställt mina böcker efter förlag i bokhyllorna.

Kommentera

