Skip to content

Bookriot och de bästa boktrailerupplevelserna 2012

4 januari, 2013

Out of ReachJag tycker om boktrailers (jag tycker om trailers, punkt, vilket kan vara farligt när jag sugs in på IMDBs nyhetssida med jämna mellanrum). Därför tycker jag om att det skapas fler och fler boktrailers, speciellt för YA-böcker. För några dagar sedan blev jag därför väldigt nöjd när jag hittade till Bookriot.tv, som har en egen kategori för young adult literature. Dock letar de inte trailers själva, utan de måste skickas in, vilket jag gissar gör att långt ifrån alla nyheter hamnar hos dem. Men det finns ett riktigt bra utbud från 2012, så har du tid över kan du definitivt fördriva lite tid där.

Jag har redan uttryckt min kärlek till The Fault in Our Stars boktrailer, samt vackra 12 things to Do Before You Crash and Burn. (Okej då, jag är också mer än barnsligt förtjust i Meg Cabots fejkade musikvideo Sugar Rush till boken Size 12 and Ready to Rock.)

De får dock god konkurrens av trailern till Out of Reach av Carrie Arcos samt The Disenchantments av Nina LaCour. Bubblaren i sammanhanget är nog trailern till Partials av Dan Wells. Trenden hos mina favoriter verkar annars vara väldigt mycket indiepop i motljus, medan Partials satsar på futuristisk krypande skräck…

.

.

.

Vilken trailer tyckte du var bäst 2012? Och vilken bok skulle du vilja fick en trailer 2013?

Malin

4 kommentarer leave one →
  1. 4 januari, 2013 1:33 e m

    The Disenchantments ville jag redan läsa så där var trailern mest en trevlig bonus, men Out of Reach hade jag inte direkt övervägt att läsa förrän jag såg trailern så den gjorde ett bra jobb! Annars brukar jag faktiskt inte kolla boktrailers. Utom när du uppmärksammar dem här och jag har dem mitt framför näsan. :)

    • 4 januari, 2013 1:47 e m

      Jag kan som sagt var fastna i trailerträsket ibland, så jag blir glad om jag drar med mig någon annan och får lite sällskap då och då :).

      /Malin

  2. 4 januari, 2013 7:53 e m

    Jag kommer vara negativ nu. Men jag tycker inte om boktrailers för jag vill bilda min egen bild av hur karaktärerna, miljön etc ser ut och blir för påverkad av trailern.

    • 5 januari, 2013 9:08 f m

      Ja, det är ett stort minus faktiskt. Det blir som med filmatiseringar, jag vet att jag hade andra inre bilder av t ex alla i Hungerspelen innan filmen kom, men de trängdes undan. Lite surt. Därför är det bra med t ex Ransoms Riggs suggestiva boktrailer, med bara bilderna, inga personer. Det bästa tycker jag är om en trailer kan förmedla en stämning, snarare än själva handlingen/karaktärerna.

      /Malin

Kommentera

