Hoppa till innehåll

Vinn ”Ashes”! (Och vinnaren är…)

10 oktober, 2011

I måndags recenserade vi Ashes, en mörk postapokalyptisk YA-berättelse fylld av kärlek, människoätande monster, välskrivna karaktärer och spännande intrigvändningar.

Vi tyckte så mycket om den att vi vill dela med oss av läsupplevelsen (och för att det är höst, och då behöver man varma drycker, fleecefiltar och böcker). Därför lottar vi ut ett exemplar av Ashes till er läsare.

För att delta i utlottningen lämnar ni en kommentar där ni tipsar om er favorit när det kommer till postapokalyptiska eller dystopiska böcker och varför valet föll på just den. Glöm inte att lämna en mejladress så att vi kan kontakta er.

Vinnaren utses på söndag den 9/10. Tills dess hoppas vi få fylla våra önskelistor med alla era lästips!

Vinnaren är utsedd!

Det skedde genom den statistiskt säkerställda metoden ”dra lapp ur hatt”. Vinnaren är Carola, som driver en egen blogg och som du kan hitta på twitter som mspiece. Vi önskar henne massa läsglädje!

Vi vill också tacka för alla era tips, önskelistorna inför jul (perioden då vi definitivt måste tillåta oss själva fler bokinköp) är rejält påfyllda.

Sofia och Malin

13 kommentarer leave one →
  1. 5 oktober, 2011 11:13 f m

    Min favorit bland detta favorittema är Hungerspelen-trilogin, fortfarande. Den har allt och har satt en hög standard för mig. Katniss, Peeta och Gale, jag ser fram emot omläsningen jag tänkte göra över vintern i väntan på första filmen.

    • 5 oktober, 2011 11:30 f m

      Hungerspelen suger in en som få andra berättelser, jag längtar otroligt efter filmen, och hoppas att den håller måttet :).

      /Malin

  2. 5 oktober, 2011 11:18 f m

    Post-apocalyptic story of love and monsters in a tasty YA shell. Sounds delightful!!! Pick me pick me!
    Good title for a post-apocalyptic tale too. I am shamelessly judging this book by its cover and liking it :D
    Thanks for the tip Sofia and Malin.

    • 5 oktober, 2011 11:58 f m

      No harm in judging a book by it’s cover … Sometimes. :) But you should tell us about your favorite post-apocalyptic tale as well! Maybe something from Australia? We’d love to try something we never heard of before. :) /Sofia

  3. Petra permalink
    5 oktober, 2011 2:17 e m

    Hej!

    Jag är lite i valet och kvalet så jag ger två tips. Min ena favorit är Hungerspelen-triologin och kommentarer känns nästan överflödiga. ;)
    Den andra är Delirium av Lauren Oliver. Innan jag började läsa den så tänkte jag att det måste vara en sorts lightversion av en dystopi. En värld utan kärlek är väl inte lika skrämmande som barn som tvingas döda varandra. Men Delirium överraskade mig fullständigt och är ett måste för oss som gillar genren. Plus att Lauren Olivers språk är så underbart att jag både ryser och blir tårögd.

    /Petra

    • 10 oktober, 2011 7:13 f m

      Jag var väldigt förtjust i Before I Fall, så jag har köpt Delirium men inte läst, men nu blev jag ohyggligt pepp på det!
      /Malin

  4. 5 oktober, 2011 8:45 e m

    Är verkligen sugen på att läsa den boken, och dystopiska ungdomsböcker är något jag älskar så det blev lite svårt at välja ut en enda, men min absoluta favorit är åndå The Maze Runner av James Dashner. Aldrig någonsin har jag suttit så fastklistrad och ovetande om omvärlden när jag läser en bok. Spänningen i ett enda kapitel skulle lätt kunna räcka till en hel bok. Själva handlingen är också så klockren, och helt unik. Jag vill inget annat än att få reda på vad som finns i slutet av den där labyrinten som det handlar om. En fantastiskt bra bok!

  5. 5 oktober, 2011 9:20 e m

    Min favorit ibland postapokalyptiska / dystopiska berättelser är Michael Grant’s serie Gone. Jag älskar världen och aktionen och spänningen i böckerna – och även om jag kan hålla med om att somliga karaktärer är onödiga och att det räckt fint med tre böcker … så älskar jag dem så oerhört mycket. Jag gillar även The Hunger Games (för det är ju omöjligt att låta bli) och Across the Universe (dystopi / science fiction / mysterium, otroliga miljöbeskrivningar och ständig spänning = complete awesomeness) lite särskilt.

  6. 5 oktober, 2011 9:44 e m

    Jag motstår min första impuls (att ropa Hungerspelen! Hungerspelen! Hungerspelen!) för att istället tipsa om min absoluta favoritdystopi, Uglies-trilogin av Scott Westerfeld. Har ni läst den? Jag läste första boken för första gången för sju år sedan nu, och älskar den fortfarande. Den är inte bara en spännande och svår-att-lägga-ned-medryckande bokserie, med en huvudperson man sympatiserar med, och kärlek och svåra moraliska val – den är också så himla intelligent. Det är det bästa … Den väcker tankar som sträcker sig utanför böckernas pärmar.

  7. 5 oktober, 2011 10:29 e m

    Den enda apokalyptiska berättelsen jag läst, som handlar om en plats någon gång i framtiden, är ”De vassa tändernas skog”. Så det får väl bli den då. Jag har aldrig tagit mig an en bok varken innehållande zombies eller apokalypser, så det här blev en klar ”aha” och ”jag vill nog ha mer”-upplevelse! Jag vill både läsa forsättningen, och läsa mer så att jag har något att jämföra med i framtiden! (:

  8. Sofia i Bokmilaskogen permalink
    9 oktober, 2011 12:15 f m

    Jag är inte någon van läsare av postapokalyptiska ungdomsböcker, då jag har fått för mig att de är stöpta i samma form. Men nyligen tog jag mig an ”De vassa tändernas skog” (läs gärna recensionen på min blogg) av Carrie Ryan och blev mycket positivt överraskad! Jag gillade miljöbeskrivningen av den amerikanska södern, mixen av framtid och medeltida agrarsamhälle, diktatoriska nunnor som styr folket med järnhand, lite lagom romantik och framförallt läskiga zombies som krafsar utanför stängslet. Dessutom är huvudpersonen Mary inte så stereotyp som de annars brukar vara i YA-böcker: hon besitter både bra och dåliga sidor och är som person stark och mogen. En spännande bok jag verkligen rekommenderar till alla sorters läsare.

  9. 9 oktober, 2011 4:48 e m

    Om man ska ta det inom temat ungdomsböcker så är den absolut bästa postapokalyptiska/dystopiska boken ”Vinterskuggans land” av Monica Hughes. Jag läste den första gången när jag var 14 och har läst om den ett otal gånger vid det här laget. Den handlar om livet i världen efter ännu en istid där de bl a funderar över hur sjutton en maskin kan diska kastruller och varför en del människor väljer att leva ociviliserat. Den är väl värd att läsa, även om du inte längre ser dig själv som en ungdom. Om du är oäven till att köpa den, låna hos mig eller på biblioteket.

Trackbacks

  1. Vad som händer… « ielinashylla

Lämna en kommentar