Hoppa till innehåll

Day 10 – Favorite classic book

15 augusti, 2012

Malin: Brott och straff av Fjodor Dostojevskij. Vi hade den som obligatorisk läsning på gymnasiet (och vi vet alla hur populära sådana böcker är hos tonåringar) och jag beslutade mig för att ta med den på en lång, lång bussresa (på väg till ett lajv mitt ute i ingenstans). Det var ett bra beslut, för det tog nämligen ett tag för mig att komma in i den och hade jag legat hemma i närheten av en TV hade nog risken för att jag skulle gett upp varit överväldigande. Istället bet jag ihop och blev helt fast. Det var som om att befinna sig i en feberdimma tillsammans med Raskolnikov, en dimma som bara kunde lättas av förlåtelse och Sibiriens kyla. En klassiker jag varmt rekommenderar!

Sofia: Svårt! Men jag tror att jag måste hålla med Malin och säga Brott och straff. Trots stort antal sidor (646 i senaste pocketutgåvan) minns jag att jag aldrig tröttnade, utan var totalt uppslukad av Raskolnikovs obeslutsamhet – hur han ena stunden vill erkänna sitt brott och i nästa blir rasande över sin svaghet. Senare hans väg mot bekännelse, omvändelse och pånyttfödelse. Och alla de där detaljerna som gör hela boken. Färgen gul, vad symboliserar den? Hettan och det kvava klimatet som omsveper Petersburg och leder till en fruktansvärd stank … Osv osv. Stämningen är verkligen, precis som Malin skrev, febrig.

Malin och Sofia

One Comment leave one →
  1. 15 augusti, 2012 9:36 e m

    ”Brott och straff” är riktigt bra!

Lämna en kommentar