Hoppa till innehåll

Day 7 – Most underrated book

12 augusti, 2012

Malin: Det finns många böcker som förtjänar att få mer uppmärksamhet men det är sällan jag stöter på böcker som jag tycker om som jag känner har underskattats av andra. Eventuellt skulle jag kunna stoppa in all young adult här eftersom det regelbundet underskattas av de som faktiskt inte plockat upp en YA-bok sedan de stängde sin senaste Tvillingarna på Sweet Valley High. Men en specifik bok? Det är svårt (som vanligt i den här utmaningen…).

Jag tror nästan att jag får säga The Girl Who Was on Fire, en essäsamling om Hungerspelen. Den kan så lätt avfärdas som ännu ett sätt att tjäna pengar på någon annans skapelse men så fort man börjar läsa den förstår man att det är något mer som drivit de individuella författarna, nämligen fascinationen för den värld Suzanne Collins har byggt upp. Essäerna håller en jämn, hög nivå och behandlar allt från psykologiska aspekter hos karaktärerna till de mekanismer som får ett land som Panem att fungera. Det är fascinerande läsning och ger själva trilogin ännu en dimension.

Sedan finns det såklart ett själviskt skäl bakom mitt uppmärksammande av den här boken; jag ser nämligen gärna att diskussionerna om Hungerspelstrilogin handlar om något mer än Team Gayle eller Team Peeta. (Go Peeta! Ehum.)

 

One Comment leave one →
  1. 14 augusti, 2012 8:06 e m

    Vilket spännande koncept! Måste definitivt kolla upp.

Lämna en kommentar