Skip to content

Gul utanpå

11 februari, 2013

Gul utanpå
Patrik Lundberg
Rabén & Sjögren
2013

gul utanpåGul utanpå är en bok som väcker tankar, även för den som inte är adopterad. Det är melankolisk berättelse om att inte höra hemma någonstans, om att vara en främling både i landet man växt upp i och landet man föddes i. Språket är följsamt medryckande, avsnitten smått fragmentariska och jag misstänker att en hel del av texterna fångats upp från den blogg Patrik skrev under den period boken utspelar sig. Den känslan gör läsintrycket än verkligare, än starkare.

Till vardags är Patrik journalist och krönikör, verksam vid Helsingborgs dagblad. Han växte upp i Sölvesborg, denna stad som på många sätt har format honom – på gott och på ont. Men han är också gul utanpå, adopterad från Korea som han är, och van att kallas kines. Han berättar om hur folk frågar honom varifrån han kommer, men inte godtar en svensk stad som svar. Sådana textpassager känns ytterst välbekanta även för mig som läsare. Jag har själv ställt den frågan, av nyfikenhet. Det får mig att skämmas lite grann nu. ”Tydligen är det okej att ifrågasätta vårt ursprung bara för att vi inte är vita. Vårt utseende blir förstaidentitet i andras ögon”, skriver Patrik. Andra gånger glömmer han själv bort sin hudfärg, som när han befinner sig på reggaeklubb i Korea: ”I baren hänger mest japaner och mörkhyade. Jag tänker att vi måste vara de enda vita människorna här inne innan jag inser att jag själv är asiat.”

Majoriteten av boken utspelar sig i Korea, dit Patrik åker för att studera en termin – men också för att söka sina rötter. Han finner sin biologiska familj, får träffa sina syskon och sin pappa. Hur den koreanska släkten har saknat honom – och aldrig bytt telefonnummer ifall han en dag skulle vilja söka upp dem – är hjärtskärande vackert. Det är eviga kramkalas, tårar, gåvor, mat och alkohol. Jag fascineras över olikheterna med Sverige, Korea är sannerligen annorlunda mot vad vi är vana vid. Patrik låter oss uppleva detta tillsammans med honom, låter oss förstå hans ambivalens mot landet han föddes i. Där kvinnosynen är en annan, hierarkin högst levande, maten stark (och extremt enformig om man är vegetarian).

Gul utanpå har fullkomligt golvat mig. Språket är rättframt och enkelt, men bjuder i berättandet på konstanta aha-upplevelser och vackra bilder. Patrik skriver med humor och stora portioner ironi, och han gör det bra. Musikreferenserna haglar och tidsandan är ljuvligt målande. Jag känner igen mig i så mycket/känner igen mig i så lite. Jag vet inte om jag behövde den där vetskapen om öronvax och asiatiska mäns storlek, men jag vet också att jag berättade om min nya lärdom för kompisarna i fredags kväll. Min sambo har också fått lyssna på många utläggningar rörande bokens innehåll. Om adoptioner i stort och i smått. Om hur fint skriven den är. Hur tänkvärd, rolig och sorglig den är. Och hur orimligt glad jag är att jag har läst den.

Sofia

PS. Vi gjorde en intervju med Patrik för några veckor sedan här på bloggen. Om du inte har läst den kan du göra det här!

3 kommentarer leave one →
  1. Nina permalink
    11 februari, 2013 1:32 e m

    Enligt min svensk-kinesiska kille är de dära öronvax-rensningsgrejerna är mycket effektivare än våra bomullstops, även på vita. Tydligen hade han provat det på någon annan som höll med honom. Dock håller jag mig själv skeptisk då jag är nöjd med min öronhygien, men det kan ändå vara värt att prova kanske för andra?

  2. 1 mars, 2013 11:44 f m

    Den verkar väldigt intressant. Till svenskarnas försvar kan jag säga att vi alltid frågar var man kommer ifrån. Jag bor i Småland, hitflyttad från Dalarna och får frågor om det.

Trackbacks

  1. Oxtokigt fina recensioner « Patrik Lundberg

Kommentera

