Skip to content

How Bookish are you?

6 februari, 2013

BookishI måndags var det premiär för Bookish, en sajt som enligt deras nuvarande VD är till för att skapa så många vägar till böcker som möjligt. Om jag förstår det hela rätt är det en möjlig konkurrent till Goodreads, men som erbjuder mer redaktionellt material och mer författarkontakt. Än så länge har Bookish 2 miljoner titlar och 400 000 författarsidor inlagda, medan Goodreads har 460 miljoner titlar. Bookish kommer alltså behöva jobba lite för att komma ikapp. Dock verkar deras strategi vara att satsa på rekommendationer från redaktörer och förläggare snarare än läsare, och de har musklerna från sina grundare att hjälpa dem, Penguin Group USA, Hachette Book Group och Simon & Schuster.

Det som verkar spännande är deras rekommendationsprocess, som är utformad av Karen Sun, en MIT-utbildad bokälskare. Enligt Sun ska rekommendationsverktyget använda flera olika faktorer för att hitta böcker som kan intressera läsaren.

Customers can type in as many as four books that they like and Bookish will find recommendations by “deconstructing” the book, […] taking into account such things as editorial themes, reviews, editor insights and awards.

Bookish är uppdelad i 18 kategorier, varav Young Adult & Teens har sin egen kategori. Och ja, jag har svårt att slita mig från den när jag väl satt mig där (med tips som Freaks and Geeks: Teen Characters on the Fringe bara måste jag ju läsa). Målet är såklart att sälja böcker, både direkt genom sidan men också genom reklam och länkar vidare till andra återförsäljare (dock lyckas jag inte hitta sidans egna försäljning, kanske beroende på att jag fastnar på alla rekommendationskategorier istället).

Överlag måste jag säga att jag tycker mycket om det redaktionella innehållet (jodå, klart jag hann läsa The Fug Girls Pick Their Favorite Literary Fashionistas också) och framför allt tycker jag om de många, välskrivna rekommendationerna och utseendet på sidan.

Om de lyckas dra till sig läsare som kan liva upp med egna omdömen och tankar, och öppna upp för fler titlar vad tiden lider, så tror jag att det här kan bli ett stamställe. Speciellt om de fortsätter arbeta med unikt intervju- och videomaterial.

Malin

Kommentera

