Skip to content

Två favoriter i medaljregnet

4 februari, 2013

Så gick då äntligen ALAs Youth Media Awards av stapeln, och bland alla olika priser och hedersomnämnande så var det förstås några böcker som stod ut lite extra. De som fångade mig i den här omgången var The One and Only Ivan samt Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe.

The One and Only IvanJag vet att det här är en ungdomsbokblogg, men jag har svårt att motstå The One and Only Ivan, berättelsen om en fåordig gorilla som försöker hjälpa en liten babyelefant fly från den bur av betong och glas som han har suttit i de senaste 27 åren. Den tänkta målgruppen är 8-12 år, men jag tänker att det är okej om jag snikar mig in där jag också. Författare är Katherine Applegate och illustratör Patricia Castelao. (Det kan hända att du redan är bekant med Applegates namn, hon skrev nämligen ungdomsserien Animorphs.)

Aristotle and DanteMitt andra specialval är Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe, skriven av Benjamin Alire Sáenz. Boken handlar om femtonåriga Ari som möter Dante, som lär honom simma och som får honom att lita på någon utanför sin familj. Det är vänskap, kärlek, familjehemligheter och modet att våga stå för den man är, trots en miljö som är allt annat än accepterande. (Och okej då, omslaget och den fina titeln har en del med min förtjusning att göra också…)

Du hittar hela listan med vinnare här, och följer du länkarna i artikeln kan du också hitta intervjuer med vinnarna av de mer uppmärksammade priserna, Newbery, Caldecott, och Printz.

Malin

3 kommentarer leave one →
  1. 4 februari, 2013 2:06 e m

    Jag är betydligt mer sugen på ”Aristotle and Dante” än ”In Darkness”. Borde kanske skaffa ett ex innan de trycker dit en silvermedalj på finfina framsidan…

    • 4 februari, 2013 2:50 e m

      Ja, även om man förstår varför de vill klämma dit medaljerna så kan de ibland kännas väldigt malplacerade.

      (Plus, samla poäng i en väldigt utvald skara av att ha läst innan den vann? ^^)

      /Malin

  2. 4 februari, 2013 8:35 e m

    Åh, jisses … jag läste ju Animorphs när det begav sig! Blir en aning nostalgisk nu. Jag gillar när man som här (djuren!) kan se ett tema som går igen i en författares böcker under en längre tid.

Kommentera

