Skip to content

The Sally Lockhart Mysteries

30 januari, 2013

The Ruby in the Smoke, The Shadow in the North, The Tiger in the Well
Philip Pullman
1985, 1986, 1990
Dell Laurel-Leaf

The Ruby in the SmokeTrots att jag avgudar Pullmans His Dark Materials-serie har jag haft väldigt dålig koll på resten av hans utgivning. (Varje gång det händer blir jag förvånad, då jag vanligtvis samlar böcker av favoritförfattare likt en manisk ekorre inför Fimbulvintern.) Därför kände jag inte alls till The Sally Lockhart Mysteries förrän jag snubblade över en artikel i The Guardian där Lydia Syson tipsade om seriens tredje del, The Tiger in the Well (och massa andra bra böcker, mycket läsvärd lista!).

Läst och gjort, jag lånade böckerna från bibblan samma dag. Och jag blev inte besviken.

I första boken får vi möta Sally Lockhart vars pappa nyligen omkommit i en mystisk olycka till sjöss. Kvar är 16-åriga Sally, som efter en minst sagt excentrisk uppväxt inte alls passar in i mallen av hur en ung, väluppfostrad kvinna ska bete sig i det viktorianska England. Och när hon börjar nysta i sin fars död upptäcker hon konstiga kopplingar till Kina, till opiumhandeln och till en förbannad indisk rubin.

Till formen påminner serien om de klassiska viktorianska äventyren, fast med en stark kvinnlig huvudkaraktär istället. Jag flög igenom texten, och även om det fina språket som verkligen höjde Guldkompassen inte helt är på plats i dessa (som gavs ut ganska många år innan) så är det fortfarande en milsvida skillnad sett till de pojkäventyr den påminner om.

Det är klassiska mysterier, där ledtrådar och karaktärer sakta tvinnas samman och pusslas ihop. Jag vill veta mer om alla karaktärerna, för trots ofta ganska skissartade drag lyckas Pullman göra dem levande och förmedla djup, hopp, rädslor och drömmar. Skurkarna är (mycket) skurkaktiga, hjältarna är godhjärtade och 1800-tals engelskan obegriplig.

Det finns ett starkt rättvisepatos i böckerna, speciellt i den sista delen, och parallellerna med vår värld idag är många. Så vill du ha lite spänning i ditt vardagsläsande kan jag varmt rekommendera den här trilogin! Själv ska jag ta mig an den fristående fortsättningen, The Tin Princess, där flera av bikaraktärerna från böckerna möts igen.

Malin

P.S. Genom läsningen av hela serien satt jag och tänkte, ”Det här hade blivit alldeles underbart som film”. Så min glädje när jag sätter mig för att skriva recensionen och hittar två av böckerna på IMDb var svår att beskriva (speciellt med så många Doctor Who-skådespelare inblandade)! Håll nu bara tummarna för att jag inte blir besviken.

No comments yet

Kommentera

