Skip to content

Hur mycket New Adult läser du?

23 januari, 2013

The edge of neverJaycee på NA Alley – bloggen som älskar och vill sprida New Adult  – har slängt ut ett par frågor till sina läsare om hur mycket New Adult de läser. Som kategori är New Adult inte helt etablerad än, åtminstone inte på alla fronter, men på den anglosaxiska marknaden är den ändå mer av en snackis än här i Sverige. För visst har vi kunnat läsa om förlag som tänker satsa på New Adult-utgivning framöver, som t ex Entangled Publishings nya imprint, och visst har vi läst både en och två artiklar i den amerikanska och engelska pressen som avhandlar den nya kategorin.

Men nu när den första hajpen lagt sig lite, vad tycker vi egentligen om kategorin New Adult? Behövs den? Böcker om människor som är unga men vuxna, 18-26-åringar som kliver in i vuxenvärlden med allt som följer på köpet i form av ansvar, känsloliv och utveckling. Jag vill (återigen) säga ja. Det finns gott om böcker om tonåringar, och en hel massa om vuxna. Knappt några alls som behandlar den där spännande tiden då man faktiskt måste bli vuxen, nästan enkom av den anledningen att man är gammal nog. Men många vuxenromaner handlar ju om människor som är mellan 20 och 30 år, invänder ni. Jovisst, men jag vill ha The coincidence of Callie and Kaydenungdomsbokens driv och spänning, dess kreativitet och opretentiösa inställning! För min del får dessa böcker gärna kallas ungdoms-, unga vuxna- eller crossoverböcker, det spelar ingen roll. Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka det vore härligt att kunna gå till en New Adult-hylla i bokhandeln, full av bra böcker (lämpligt placerad bredvid ungdomshyllan så att jag slipper vandra runt och leta).

Många av de amerikanska böcker som kommit att klassas som New Adult har från början självpublicerats. När de sedan visat sig bli succéer har de stora förlagen svept in och plockat upp dem, gjort nylanseringar och nått ännu större framgångar. Men vad är det med omslagen och blinkningen mot Harlequin och något annat, jag-vet-inte-vad, som en stor del av New Adult-böckerna har? Snälla upphör med detta.

Vill ni utforska kategorin ytterligare föreslår jag att ni kikar på Goodreads lista över Popular New Adult Books (och sedan tipsar mig om vilka som är bra!).

Fallen too farJag avslutar med att knyta ihop mitt lilla textsnöre med inledningen; för vad var det Jaycee ställde för frågor egentligen?

***

How much of your reading is made up of New Adult literature?
Jag: Ehm, en av tjugo?

Do you actively seek out books in the New Adult category?
Jag: Nej, det gör jag inte. Böckerna är ännu för få och tycks variera i kvalitet, och jag har för många böcker att läsa för att ödsla tid på tveksamma exemplar. (Jag är vanligtvis inte så här pretto. Jag svär!)

Have you – as NA Sister Victoria Smith says – “gone to the dark side” and mainly only read New Adult books or do you read a pretty eclectic mix of categories?
Jag: Fortfarande stor mix av kategorier, med ett klart överslag mot ungdoms och crossover. Läser mycket i mitt arbete också, då blir det mest vuxen.

easy

What would make you read it more?  For example, a broadening of genres being explored, etc.
Jag: Ja, gärna! Hit me with your best! Föredrar bitterljuv realism med vackra och experimenterande formuleringar.

What are you enjoying most about the new adult books that are out there now?
Jag: Har som sagt inte läst så många än, men till det jag hittills hunnit med är jag positiv. Där finns den unga brinnande kärleken, det starka drivet och en historia som griper tag. Annars tycker jag att det är kul att kategorin finns och växer överhuvudtaget. Vore trevligt om den fick bli en kraft att räkna med i förlagens utgivning. (Om vi då alltså jobbar lite på det där med omslagen. Tack.)

Sofia

4 kommentarer leave one →
  1. 23 januari, 2013 8:00 e m

    Det är möjligt att jag halkat in i ett NA-beroende och det är inte bra för mig. De senaste veckorna har jag läst 4 av de 50 första i den där hyllan.

    ”Crash” skrev jag om häromdagen, de andra (Fallen Too Far, Losing It & Down to You), ska jag säga något om innan veckan är över. De rör sig från OK till smått värdelös och är inte riktigt vad jag vill att NA ska vara. NA contemp är betydligt mer romance/erotica än opretentiös, bitterljuv realism, tyvärr.

    ”Beautiful Disaster” är verkligen en disaster men det var visst något förlag som fått för sig att ge ut den på svenska såg jag. ;)

    ”Flat-Out Love” är intressant för att den tycks skilja sig så mycket från de övriga. Helt utan tatuerade bad boys och explosiva relationer om jag minns rätt. Dock inte helt utan brister. Gayle Forman sticker ut som kanske enda etablerade författare, intressant att ”När jag lät dig gå” är så pass NA-”hyllad”.

    Har också läst Jaycees ”The Truths about Dating and Mating” som inte är med bland de 50 bästa. Ganska pratig och kunde vara tightare men på nåt sätt gillade jag att hänga med karaktärerna.

    De flesta böckerna kom ut 2012. Boom för NA eller större benägenhet att klassa som NA?

    (Böckerna gör sig betydligt bättre i läsplattan än i bokhyllan. Lite lättare att glömma omslagen…)

    • 23 januari, 2013 8:01 e m

      Ja, hrm, jag kan skriva mycket om NA…

    • 23 januari, 2013 8:15 e m

      Att det skedde en boom under 2012 tycks verkligen stämma, ja. Men vad den bristande kvaliteten beror på är svårt att säga (eller inte?). Många är ju som sagt självpublicerade och det är förstås inte alltid det blir så bra. Men säljer det i stora volym enbart genom författarens förtjänst blir ju klart förlagen intresserade. Håller inte alls med dig vad gäller Beautiful disaster förstås (som egentligen är en av de få NA-böcker jag läst och till på köpet avgudade, oavsett kategori). ;)

      Men jag undrar vad NA vill vara för typ av böcker? Vem ska köpa? Denna tanke slås jag särskilt av när jag ser omslagen. De är oftast långt ifrån lika härliga som YA-böckerna kan vara. Pga mer sex måste även omslagen ånga av (pinsam) tvåsamhet eller? Tvek på det.
      Blir lite sugen på Flat-Out Love dock och ser fram emot att läsa fler NA-reccar på din blogg, Maria!
      /Sofia

Kommentera

