Skip to content

En intervju med Patrik Lundberg om Gul utanpå, djurnyheter och den bästa läsningen

21 januari, 2013

För att ge er den absolut bästa tänkbara starten på den kommande veckan har vi intervjuat Patrik Lundberg som är aktuell med debutromanen Gul utanpå (Rabén & Sjögren). Vi frågade om överraskningarna i utgivningsprocessen, musik, skrivande och vilken läsning som är den bästa. Vill du veta mer när du kommit till slutet av intervjun kan du kika in på hans hemsida, eller på Facebookinitiativet Mellan raderna, där han just nu håller i uppdateringarna.

Patrik LundbergHej! Vem är du?
Hej! Jag vet inte vem jag är, men jag vet att jag är en 29-årig journalist/mårdhund som gillar djur, jämställdhet, fotboll och böcker.

Du är aktuell med boken Gul utanpå. Hur skulle du beskriva den?
En självbiografisk berättelse om min uppväxt som adopterad och hur jag flyttar till mitt födelseland Korea. Där söker jag efter mina biologiska rötter och min egen identitet. Det är en mångbottnad story som kan läsas  på mer än ett sätt, ungefär som att det går att uppskatta Seinfeld på flera olika nivåer.

Du jobbar även på Helsingborgs Dagblad, hur har det varit att kombinera skrivandet och jobbet?  Och varifrån kom idén till bloggen Djurbladet
Matematisk formel: ångest + stress + nätter utan sömn. Jag tog en paus från mitt liv och gav upp allt för att skriva boken.

Djur vågar agera irrationellt och följer inte alltid våra mänskliga normer. Det ger uppslag till mängder av knäck. Då det inte fanns någon sajt för djurnyheter tog jag saken i egna tassar. Hösten 2011 kunde Djurbladet dessutom rekrytera min djurskribent-in-crime, Katarina Monikander.

Det finns både en spotifylista och en boktrailer till Gul utanpå, vad inspirerade dig när du satte samman dem?
Jag ser boken som en hel enhet. Samtidigt finns det så mycket som inte går att berätta enbart i skrift. Soundtracket och trailern finns till för att ge boken en extra dimension. När jag satte ihop spellistan valde jag musik som betydde mycket för mig under min tid i Korea. Ljudet i trailern spelade jag själv in när jag skulle träffa min biologiska mamma.

Det är riktigt januarimörkt och kallt just nu (och vi på Unga böcker passar på att gosa ner oss i soffan med en kopp te och en bra bok så ofta vi kan). Hur ser dina favoritvinterkvällar ut?
Helst smyger jag över till mina kompisar Johan och Ida-Maria. Vi lagar en vegetarisk gryta som får tårna att krulla sig, dricker varsin Mikkeller-öl och bråkar om vem av Björn Hellberg och A Lennart Julin som kan mest om de olympiska spelens historia.

Är det något i utgivningsprocessen som har överraskat dig?
Jag trodde att det fanns en rivalitet författare emellan, men icke. Genom processen har jag fått så himla mycket stöd från författare av alla slag. Både från mitt eget förlag och från andra. Det stärker en osäker debutants ynkliga självförtroende.

Vad läser du själv just nu? Skulle du säga att det är en typisk bok för dig?
Ett förhandsexemplar av När allt är förlorat av Joakim Björck. Det är en skakande skildring av hur spelberoende knäcker två familjer. Boken utkommer i februari. Vanligtvis läser jag inte facklitteratur. Främst läser jag ungdomsböcker. Älskar Cirkeln och Eld av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg.

Vilket är ditt bästa råd till andra aspirerande författare?
1. Skippa adjektiven.
2. Har du tid och råd, gå gärna en skrivarutbildning. Själv gick jag på Lunds Universitets författarskola. Utan den skolan hade jag aldrig blivit utgiven. Allra bäst var när vi gav varandra textrespons.

Och till sist, har du något nytt bokprojekt på gång?
Jag har börjat på ett skönlitterärt projekt som handlar om att bli vuxen i en småstad. Lovar att återkomma när jag har mer att berätta!

Sofia och Malin

Foto: Tobias Andersson

Kommentera

