Skip to content

Doctor Who och barn- och ungdomsboksförfattarna

13 januari, 2013

Olika versioner av DoktornI år fyller TV-programmet Doctor Who 50 år, och även om serien inte varit aktiv under alla 50 så är 26 säsonger inget att rynka på näsan åt. Ett halvt århundrade på TV-skärmen firas bland annat med en novellsamling som ges ut av Puffin, som är barn- och ungdomssidan av Penguin Books. (Finns det något bättre än att fira med en bok kan man fråga sig? Kanske kopiösa mängder choklad, men det är tveksamt.)

11 barn- och ungdomsförfattare kommer att skriva elva olika e-noveller (för att matcha upp med de elva inkarnationerna av Doktorn som funnits hittills). De kommer att avslöjas en och en på BBCs Facebooksida tillägnad Doctor Who, en per månad, och i november kommer de ges ut i en samlad fysisk utgåva.

Först ut är Eoin Colfer, författaren till Artemis Fowl-serien. Han har skrivit om den allra första Doktorn, och novellen heter A Big Hand for the Doctor. Du kan läsa ett utdrag ur e-novellen här, och här nedanför får du reda på varför han ville skriva om Doktorn (ledtråd, det har med hans cardigan att göra!).

.

Nu förstår jag att alla kanske inte är riktigt lika exalterade över Doctor Who-noveller som jag är (äsch, såklart ni är!), men jag tänker mig att ganska många är intresserade av bra berättelser från sina favoritförfattare? Jag vill jättegärna veta vilka de andra tio författarna är (tålamod är inte min starka sida, speciellt inte tio månader av tålamod), men jag har några egna favoriter som jag hoppas få se bidrag från. Jag skulle vilja se noveller av Neil Gaiman, J.K. Rowling, Sarra Manning, Philip Pullman, Terry Pratchett, och Stephen Fry.

Okej, så en del av de namnen (alla?) andas lite mer högtflygande drömmar än verklighet, men ändå. Vem skulle du vilja se bland de elva?

Malin

6 kommentarer leave one →
  1. 13 januari, 2013 10:52 f m

    Åhh vad episkt det här kommer bli!

  2. 13 januari, 2013 11:15 f m

    Håller med om dina val! Neil Gaiman känns ju inte helt overkligt ändå!

    • 13 januari, 2013 11:19 f m

      Nej, jag tänker att om någon slänger iväg en novell om Doctor Who vid sidan av sina andra saker så är det Gaiman!

      /Malin

  3. Jenny permalink
    13 januari, 2013 1:59 e m

    Älskade Neil Gaimans ”The Doctor’s Wife”! Skulle vara fantastiskt att få läsa något mer doctor-relaterat av honom. Speciellt något där han inte blir begränsad av att avsnittet bara får vara 50 minuter långt :)

    Stephen Fry och Terry Pratchett skulle jag inte heller tacka nej till, tror att Jasper Fforde skulle kunna göra något bra av en sådan här grej också.

    • 13 januari, 2013 2:21 e m

      Tänker också att det är ett stort plus när man som författare inte behöver tänka på begränsningarna av att få något att se okej ut på en skärm, utan kan ge sig hän åt fantasin :).

      /Malin

  4. 13 januari, 2013 8:08 e m

    Neil Gaiman skulle jag också helt klart vilja se där, liksom Terry Pratchett. Hade Diana Wynne Jones levt fortfarande hade hon helt klart varit en kandidat. Annars önskar jag mig novell av Ursula K LeGuin, Rowling och Pullman, varför inte. Annars har jag bland mina favoriter Robin Hobb och Gene Wolfe. Och varför inte av Jeanette Winterson också, nu när hon gett sig på barn- och ungdomsgenren.

Kommentera

