Skip to content

The Fault in Our Stars

11 januari, 2013

The Fault in Our Stars
John Green
Dutton Books
2012

Omslagsdesign: Rodrigo CorralVad kan sägas om en bok som är så sönderälskad som John Greens The Fault in Our Stars? Om jag hade tyckt att den inte alls levde upp till sitt rykte hade jag kanske haft en utgångspunkt, men ärligt talat, det är en fantastisk bok. Jag sveptes med i språket, i referenserna och i historien. Jag grät (även i kollektivtrafiken, det var en stor miss att åka tåg med den) och mitt i gråten kom skrattet, för är det något Green behärskar är det tragikomiken.

Alla antaganden jag gör i boken ställs på ända. Intelligensen. Kärleken. Åh den kärleken, som är vacker och uppslukande men aldrig blind. Föräldrar, vänner, förbifladdrande européer, jag avgudar dem alla.

Originalcitat

Meningarna, sätten orden vrider sig om varandra, både pretentiösa och enkla.

Sönderälskad, hyllad – och den är värd det, och lite till.

”I fell in love the way you fall asleep: slowly, and then all at once.”

Malin

P.S. Om inte den tidigare hyllningskören eller min ohämmade kärleksförklaring fått dig att falla handlöst, läs den ändå. (Livet blir lite vackrare.)

P.S. 2. Handling? Vad är väl det mot en upprymd känsla? Men okej då, kika in här för att få lite handling.

No comments yet

Kommentera

