Skip to content

Bokon och ungdomsböckerna

7 januari, 2013

E-böcker och surfplattorI julhelgen slog e-bokssajten Bokon upp sina metaforiska portar för affärer. Bakom satsningen står Schibsted, Piratförlaget och De oberoende, en sammansättning som består av Alfabeta, Atlantis, Atlas, Brombergs, Ersatz, Historiska Media, Leopard, Lind & Co, Ordfront och Weyler förlag (SNS och En bok för alla är inte med på just detta samarbete). Sajten ska inte vara ett skyltfönster för förlagens egna böcker, utan det är meningen att utbudet ska vara så brett som möjligt.

Sidan har en egen avdelning för ungdomsböcker, och jag måste säga att jag tycker om blandningen på framsidan. Det är storsäljare och doldisar om vartannat, och en fin blandning av förlag.

En praktisk aspekt är att även om sidan har en egen app som funkar till surfplattor och smartphones så ska böckerna i största möjliga mån också vara kompatibla med andra e-läsare, så har man Kindle eller andra favoritappar så går böckerna att exportera. För de som kanske främst läser på engelska och köper via Amazon är det kanske inte intressant, men vill man botanisera bland ett svenskt utbud kanske det är värt lite omvägar.

Bokon har en varierad prissättning, med ett spann som sträcker sig mellan 30-150 kronor för tillfället. Jag har ingen surfplatta, men jag har en smartphone, och jag är nyfiken på att se hur böckerna blir på den. Är formatet tilltalande skulle det kunna vara värt att testa hur läsningen blir (allt jag läst i bokväg på min telefon hittills är haikudikter och Nalle Puh, så min erfarenhet är fortfarande tämligen begränsad…).

Just priset är en av de saker som bromsat upp spridningen av e-böcker; när det är dyrare med en textfil än en pocketbok kan det vara motigt att börja med något helt nytt (och inte hjälper det när Amazon drar till med sådana fina tilltag som att radera folks hela bibliotek…). Så frågan är var priserna kommer att landa på den svenska marknaden i slutändan, för även om det känns ovant att betala mycket för något ogripbart, så är det ju snarare själva arbetet bakom som kostar:

“Making a book is still a craft industry. Books need to be edited, to be publicized. Someone needs to say this is good and this is not. If there is not enough money to support that whole chain, the system will break down.”

– Curt Matthews, VD på Independent Publisher’s Group

Det jag verkligen tycker är roligt är att en så stor gemensam satsning på e-böcker från förlagens sida inte är begränsad till de stora koncernerna, utan att de små förlagen finns med. Just nu står e-böcker för ungefär 1 % av Sveriges bokförsäljning, vilket kan jämföras med USA, där de står för 22 % i den senaste undersökningen från Bowker. Det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig framöver, och vad som händer när Bokon, Adlibris, Dito och allehanda mindre sajter konkurrerar om läsarna.

Malin

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: