Skip to content

Falla sönder

28 december, 2012

Falla sönder
Tahereh Mafi
B Wahlströms
2012

formafrukostFalla sönder är en novell som utspelar sig mitt emellan Tahereh Mafis debutroman Rör mig inte! och dess uppföljare Rädda mig inte! (som släpps på svenska i vår). Från första boken minns vi hur Juliette flydde från sin fångenskap tillsammans med två andra, och hur hon sköt Warner – den vackre mannen som höll henne fången för sina egna onda avsikters skull. Här, i Falla sönder, är det just Warner som får komma till tals, det är hans tankar kring Juliette, sin far och samhället de lever i som beskrivs.

B Wahlströms har som hittills enda förlag i världen publicerat denna novell, och i mitt stilla sinne undrar jag om läsare i andra länder då inte alls kommer att få ta del av den här lilla parallellhistorien? För den är fin och ger mersmak, och inte minst får man en inblick i Warners inre, vilket omkullkastar tankarna man tidigare hade om honom. Det är bra. Samtidigt hade de här sidorna lika väl kunnat sprängas in i nästa bok, då det inte är en novell med början och slut, separerad från originalintrigen, utan snarare en urklippt del som skriker ”to be continued”. Hur som helst är den väl värd att läsa för dig som gillade Rör mig inte! och går och längtar efter uppföljaren. Pappersutgåvan har tryckts i liten upplaga, men vad jag har förstått kommer novellen också att finnas tillgänglig som e-bok. I nuläget kan jag dock varken hitta omslagsbild eller e-bok av Falla sönder, så om du ramlar över någon av dem får du gärna skicka länk i kommentarerna nedan!

Sofia

4 kommentarer leave one →
  1. 6 januari, 2013 9:10 f m

    Hoppas att den går att få tag i. Har läst ut Rör mig inte nyss och är sugen på denna också innan Rädda mig inte kommer ut. Skriv gärna om det i bloggen om du hittar något :)

  2. Emily permalink
    10 januari, 2013 9:22 f m

    Mycket roligt med denna extra lilla present :) Jag läste den först på engelska som e-bok då detta är det enda sättet andra läsare kan få tag i den.

  3. 27 juli, 2013 8:22 e m

    var kan man köpa boken?

    • 28 juli, 2013 10:00 f m

      Jag fick novellen Falla sönder direkt från förlaget i samband med en bloggträff, men jag tror att den ska gå att köpa som e-bok. Mejla och fråga förlaget annars! :)
      /Sofia

Kommentera

