Skip to content

Swoon Reads – att crowdsourca ett förlag

21 december, 2012

Swoon ReadsI går avslöjade förlaget Macmillan Children’s Publishing Group sina planer för sitt nyaste imprint, Swoon Reads. De ska satsa på romantisk YA, och de ska använda crowdsourcing som ledstjärna.

De ska skapa ett online community dit författare kan skicka in sina manuskript direkt, sedan ska läsarna vara med i urvalsprocessen genom att läsa, kommentera och betygssätta. När den processen är avklarad kan läsarna också tycka till om omslag och marknadsföring för varje enskild titel. Jean Feiwel, som är ansvarig för Swoon Reads, beskriver imprintet som demokratiskt projekt och ett sätt att involvera läsarna:

”It struck me that I would love to break down some of the walls and come up with a different publishing model that gets readers involved. Romance readers are an avid, very vocal group.”

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker att det är awesome (vara med och bestämma om vad som blir utgivet, galet kul!) eller lite suspekt (en jättestor fokusgrupp förlaget inte behöver betala för, praktiskt). Projektet startar under våren 2013, och under 2014 ska de första böckerna komma. Jag tänker att inställningen vänta och se kommer att fungera bra. Och som Feiwel säger, det är ofta de romantiska berättelserna som hamnar högt upp på Amazons säljlista över självpublicerade böcker, så det kan definitivt finnas intresserade författare och läsare.

Malin

Annonser
4 kommentarer leave one →
  1. 21 december, 2012 3:10 e m

    Känns lite som ett smart marknadsföringsknep. Det är ju lyhört av dem med tanke på att det är på internett den största målgruppen håller till numera och de kan på så sätt skapa en stor grupp med opinionsbildare utan att anstränga sig. Att de just väljer romantisk YA säger ju också mycket om det hela. Känns mest som att de är ute efter att sälja men ska ändå bli kul att se om det slår igenom.

    • 22 december, 2012 10:45 f m

      Ja, det är svårt att inte vara cynisk, speciellt när ett så stort förlag börjar prata om demokrati och medbestämmande. Deras mål är trots allt vinst :). Sedan är ju valet av romantisk YA intressant, för det kan ju inbegripa så mycket annat (i artikeln nämner de till exempel Hungerspelen, en bok jag snarare vill hålla kvar i dystopikategorin). Men smart, som sagt var, för tänk dig att redan ha en stor grupp garanterade köpare varje gång en ny bok kommer, inte helt fel.

      /Malin

  2. 21 december, 2012 7:31 e m

    Aah, jag är skeptisk. Eller det beror ju på hur de lägger upp läsarurvalet, men det känns som stor risk att det (som så ofta) blir en ”vem har mest kompisar som kan rösta”-grej som kommer att föregås av månader av facebook-bedjande och peppande. Typ som när en ljudbokssajt här i Sverige haft tävlingar om att ett visst antal titlar ska få bli ljudböcker.
    Men… De kanske löser det på ett HELT annat sätt.

    • 22 december, 2012 10:43 f m

      Ja, deras lösning känns som att den blir avgörande. Jag funderade också lite på om det blir en skendemokrati, för om omröstningarna är hemliga till exempel kan de ju slutligen välja den de känner säljer bäst till slut i alla fall.
      /Malin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: