Skip to content

Frukostmys på Forma Books

12 december, 2012

formafrukostI morse var jag på (L)ju(v)lig barnboksfrukost i B Wahlströms regi, en mysig sammankomst där jag fick tillfälle att heja på Formas senaste (och bästa) tillskott, Jenny Zunko. Men framför allt var det en vinterfrukost i böckernas tecken, där det tipsades om bokklappar till barn och unga (et moi). På min mentala önskelista skrev jag bland annat upp Erika Vallins Flickan vid glastornet och Pia Hagmars Millan. Vårens storsatsningar presenterades också; Maggie Stiefvaters Dödsritten (utkommer i januari) och Kretsen (utkommer i mars). Sistnämnda är första delen av fyra och båda titlarna kramades varmt av sin redaktör och gjorde mig duktigt lässugen. Tahereh Mafi, som nyss var på Sverigebesök, kommer också ut med en ny bok på svenska i vår (april närmare bestämt), Rädda mig inte!, uppföljaren till Rör mig inte! (som jag skrivit om här). Kul parentes är också att B Wahlströms, som enda förlag i världen, har publicerat en liten novell i tjusigt utförande av Tahereh Mafi, som heter Falla sönder. Upplagan består endast av 100 ex (och är förstås tänkt att väcka ytterligare intresse inför kommande bok), men för den som vill läsa (och inte lyckas få tag på fysiskt ex) kan jag meddela att den även kommer som e-bok.dödsritten

Och som inte allt detta bokprat och frukostmys vore nog – morgonens bästa kan ev ha varit att jag gick därifrån med ett ex av Dödsritten. Jag var inte överförtjust i Stiefvaters tidigare trilogi (Shiver etc) men med den här titeln är jag redo att bli frälst, i synnerhet efter löftet om underbart språk. Och jag kan ju inte heller bortse från att boken innehåller hästar – även om de nu råkar vara livsfarliga bestar som har ihjäl folk …

Sofia

3 kommentarer leave one →
  1. 12 december, 2012 4:47 e m

    Åh avis jag blir! Vill också ha ett ex av Falla sönder!! Hur kan man få ett?

    • 13 december, 2012 11:01 f m

      Jag vet faktiskt inte hur resterande ex kommer att distribueras … Skulle föreslå att du mejlar Sophie på Forma och frågar om du kan få ett. ;)
      /Sofia

  2. 14 december, 2012 6:00 e m

    Dödsritten går redan att få tag på! Den kom i slutet på november (även om det står något annat på förlagets hemsida). Jag längtar också efter att läsa den …

Kommentera

