Skip to content

New York Times listar årets bästa YA

30 november, 2012

Den uppmärksamma och frekventa Unga böcker-besökaren kan ha lagt märke till att jag har en förkärlek för topplistor och utmärkelser i stil med årets bästa bok enligt bla-bla. Men jag tycker verkligen att det är ett bra sätt att hitta nya läslockelser! I synnerhet då de flesta listorna (jag läser) kommer från anglosaxiska språkområden, med stor och omfattande utgivning (som jag omöjligt kan hålla koll på från början till slut).

Nu har The New York Times Book Reviews recensenter valt sina favoriter inom YA från året som gått. Och listan ser ut så här:

BITTERBLUE av Kristin Cashore som skrivit Graceling och Fire. Jag har inte läst något av Cashore (fantasy är endast vid mycket speciella omständigheter min kopp te), men Malin har läst båda hennes tidigare. Du kan läsa hennes recensioner här och här.

CODE NAME VERITY av Elizabeth Wein. Berättelsen om en spion och en krigspilot under andra världskriget. En hjärteknipande historia om vänskap.

THE FAULT IN OUR STARS av John Green. Boken som jag skäms litegrann över att inte ha läst än … Men det beror endast och allena på den klassiska oron över att bli besviken eftersom alla-alla-alla i min omgivning älskar sönder den här boken. Men jag ska läsa! Jättesnart. Den börjar sakta men säkert närma sig toppen i min att-läsa-hög.

JEPP, WHO DEFIED THE STARS av Katherine Marsh. Hjälten i den här berättelsen är en dvärg i 1500-talets Danmark. (True fact.)

NEVER FALL DOWN av Patricia McCormick. Den sorgliga, men också inspirerande, berättelsen om Arn Chorn-Pond, som vid nio års ålder fick uppleva hur röda khmererna tog över Kambodja.

SON av Lois Lowry. Den avslutande delen i den dystopiska Giver-serien.

Så, det var det. Om ni klickar på titlarna kommer ni till recensionen som skrivits i NY Times. Fantasy, krigsberättelser, historiska romaner och dystopier är poppis på deras redaktion alltså. Jag blev inte sugen på att läsa någon av böckerna – förutom The Fault In Our Stars som sagt. Hur känner ni? Någon titel som lockar lite extra? (Eller borde jag bara hejda mig i min besatthet av listor?)

Sofia

4 kommentarer leave one →
  1. 30 november, 2012 11:49 f m

    Code Name Verity är årets bästa läsupplevelse för mig. The Fault in Our Stars var inte illa den heller… Jag gillar den här listan med Top 10 Historical YA: http://www.guardian.co.uk/childrens-books-site/2012/nov/29/teen-book-club-lydia-sysons-top-10-historical-novels?CMP=twt_gu
    Blir väldigt sugen på de flesta av dem! Har läst (och älskat!) The Pursuit of Love och Code Name Verity.

    • 30 november, 2012 12:15 e m

      Det var en fantastisk lista! (Och hur sugen blev man inte av hennes beskrivning av Code Name Verity?)

      /Malin

  2. 30 november, 2012 2:41 e m

    Jag har bara hört titeln Code Name Verity förut och aldrig satt mig in i vad det är för typ av bok, men nu blev jag också sugen. Och Lowry har jag ju funderat på sen hennes BEA-framträdande, men har fortfarande inte läst The Giver &co så Son är inte superaktuell.

    Sen ska jag inte haussa upp TFIOS ytterligare, men trevligt att den närmar sig. :)

  3. 30 november, 2012 8:55 e m

    Nej sluta inte med listor :-) Jag blev inte heller sugen på någon av böckerna och The Fault in Our Stars har jag ju redan läst, och älskat.

Kommentera

