Skip to content

100 böcker att läsa innan man blir vuxen

8 november, 2012

För några veckor sedan var jag på Litteralunds förfestival och lyssnade på olika föreläsningar (Bourdieu omnämndes ett tillfredsställande antal gånger…). I en av dem pratade Karna Nyström om kanon, och det var spännande med en hel del nya infallsvinklar. Själv förknippar jag kanon mest med folkpartiet, dansk skola och fanfiction så nya vinklar var inte illa. En av tankarna som fördes fram är att kanon inte behöver betyda tvång, utan fungera mer som ett uppsamlande och inspirerande sätt att närma sig litteraturen.

Nyström har själv skrivit en bok som heter 100 böcker att läsa innan man blir vuxen. Den kom till efter att ha blivit rådfrågad av en rektor om tips på böcker som kunde integreras i undervisningen från första till nionde klass. Resultatet är en minst sagt entusiastisk lista över svenska och utländska titlar för yngre så väl som äldre.

För att underlätta i sitt arbete har Nyström delat in de olika årskurerna efter områden (femte klass har till exempel en kraftig övervikt av fantasy och i åttan blir det många klassiker). Nu finns det säkert femteklassare som avskyr fantasy (weirdos) men jag gissar att det gör det lättare att arbeta med böckerna på ett tematiskt sätt i en klass. Dessutom får varje ny årskurs en liten introduktion med tankar bakom temaurvalet. Det enda jag har att invända mot är att jag vill att det ska finnas fler tips. Kanske jag kan önska mig en till bok: 1000 böcker att läsa innan man blir vuxen? (Oh, tror ni man skulle kunna skapa ett världskanon för YA, samla ihop en svåröverträffad lunta genom att engagera hela the internetz?)

100 böcker att läsa innan man blir vuxen påminner mycket om Lena Kjersén Edmans Fantasy och Reality, även om den boken också ger oss författarinformation och bakgrund till olika genrebegrepp. Jag kan tänka mig att bägge böckerna i tandem kan inspirera den mest  fantasilösa läraren. Ännu mer inspiration kan du få om du spanar in avsnittet längst bak i 100 böcker, där finns nämligen tips till pedagoger om handböcker och metodböcker som får det att vattnas i munnen på mig.

Nyström har en egen barnlitteraturblogg och även om den inte har uppdaterats på ett tag kan man botanisera runt och få en välskrivna lästips (och en mycket fin Twilight-diss).

Det gränslösaste av barndomens äventyr, ja, det var läsäventyret.

– Astrid Lindgren

Malin

2 kommentarer leave one →
  1. 8 november, 2012 2:19 e m

    Som blivande lärare och bokfantast låter detta intressant ändå …

    • 8 november, 2012 2:39 e m

      Jag blev väldigt pepp av att läsa den, och jag kan tänka mig i kombination med några av de andra inspirerande titlarna som det tipsas om längst bak i boken så skulle man kunna planera in ganska mycket läsningsrelaterad undervisning innan eleverna gjorde revolt…

      /Malin

Kommentera

