Skip to content

Unga författare och böckerna de skriver

5 november, 2012

Begreppet ”ung författare” verkar vara väldigt flytande. Mo Yan utropades flera gånger som väldigt ung i media efter sin Nobelprisvinst (tänk, bara 57 år!), och i The New Yorker är en ung författare under 40, men definitivt över 20.

Själv började fundera över unga författare förra veckan när Elizabeth Bluemle på ShelfTalker skrev om Stefan Bachmanns The Peculiar. Han började skriva boken när han var sexton, och den har efter sin publicering blivit helt sönderälskad. Den finns till exempel med på Publishers Weeklys lista över de bästa ungdomsböckerna 2012. Bluemle beskriver hans skrivande så här:

As for the youth of the author? Does not matter. Clearly, this young man is one of those rare birds born to write (like, yes, Neil Gaiman). He already knows things about craft you can’t teach. From the first sentence, his storytelling authority is without question. His sense of rhythm and cadence are impeccable. And there is nothing ordinary about a single line; without being precious or pleased with itself, his language is full of sparks, fluid, leavened—yet it seems effortless.

Om jag vill läsa den? Hell yeah. (Kom igen, det är steampunk och jämförelser med Neil Gaiman. Jag skulle kunna gå på dejt med den här boken.)

Sedan finns det ju också de riktigt, riktigt unga författarna, som nioåriga Alec Greven som skrivit söta How to talk to girls (”You don’t have to try too hard, but try to look kind of clean.”). Andra omtalade storheter är Christopher Paolini som började skriva storsäljaren Eragon när han var femton år. Eller franska Flavia Bujor som skrev The Prophecy of the Stones när hon var tretton. I september skrev jag om 17-åriga Abigail Gibbs som fått ett sexsiffrigt kontrakt med HarperCollins för sin bok The Dark Heroine: Dinner with a Vampire, en berättelse hon började skriva på Wattpad.

Självpublicering öppnar också nya vägar för unga författare, även om det ibland kan kännas som att Imogen Russel Williams har rätt när hon säger att ”Teen authors should be encouraged, but not always published”.

Det jag kan se som ett genomgående tema i många av de böckerna som getts ut av riktigt unga författare är att de ofta tassar runt i det fantastiska, till exempel Paolinis regelrätta fantasy eller Bachmanns steampunk-inspirerade värld. Kanske är det för att det är sådana berättelser vi dras till som yngre (eller ni vet, alltid, i mitt fall) eller för att det lockar mer att bygga upp en värld där du som författare kan ha kontroll över allt, och ingen kan säga att man är för ung för att förstå.

Har vi några svenska unga författare som jag inte borde missa?

Malin

7 kommentarer leave one →
  1. 5 november, 2012 6:28 e m

    Jag har inte läst henne själv, men Julia Sandströms fantasyböcker sägs vara riktigt bra.

    • 6 november, 2012 9:37 f m

      Spännande! Jag har helt missat det författarskapet (men roligt att det också gällde fantasy :)

      Rent spontant kan jag nästan bara komma på Helene Hegemann med Axolotl Roadkill som helt hållt sig till verkligheten (eh, förutom lite hallucinatoriska inslag då såklart…)

      /Malin

  2. 6 november, 2012 10:31 f m

    Jag tänker spontant på Amanda Svensson. Har inte läst hennes böcker själv men hon ska vara bra :)

    • 6 november, 2012 2:25 e m

      Hennes böcker är jättehärliga att läsa! Hey Dolly är verkligen full av ungdomlig energi (en fras som får mig att låta som en pensionär). Men det känns som att hon bejakar den sidan, att det verkligen var hennes debutroman som använde sig av hennes erfarenhetsvärld, snarare än en bok där en helt annan värld är i fokus. Som att om de skriver en berättelse som utgår från en annan verklighet blir det svårare att göra deras ålder till en fråga? (Eller funderar jag för mycket över det hela? Hmm…)

      /Malin

  3. 6 november, 2012 9:30 e m

    Jag tänkte säga Ester Roxberg, men så upptäckte jag att hon är 87:a som jag och då kändes det inte så ungt längre. :P Felicia Stenroth är några år yngre. Och så upptäckte jag nyligen att Ylva Karlsson skrev sin debut Tova på gymnasiet. Den kom visserligen 1998 och hon är 34 nu, men definitivt ung när hon började.

  4. 14 november, 2012 9:59 e m

    The Peculiar är ju bara för snygg alltså!

Kommentera

