Skip to content

Växer verkligheten?

29 oktober, 2012

Varje gång jag får ett nytt nyhetsbrev om stora författarturnéer med några av min YA-favoriter i USA (ge mig Miranda Kenneally nu!) vet jag inte riktigt om jag ska ignorera det för att slippa avundsjukan, eller läsa om det och bygga en fantasivärld där jag också kan komma och lyssna. Det brukar bli det sistnämnda alternativet.

Just författarturnén och kampanjen ”Get Real” är intressant för att den fokuserar på verklig, samtida YA och den försöker också dra nytta av YA-läsarna stärkta intresse för genren.

“Telling It Like It Is. Real Issues. Real Drama. Real Stories.”

Sofia skrev om de trender som går att skönja i höstens YA-utgivning, och de lutar kraftigt mot paranormal och nyskapande ämnesblandningar (vad sägs om genetisk mutation och romantisk spänning?). Så jag kan förstå att pendeln slår åt andra hållet också, att det kanske blivit lite för mycket vampyrer och dystopiska undergångsberättelser. Själv fortsätter jag nog luta starkare åt fantasy, men om någon vill bjuda mig på en biljett till Anderson’s Bookshop i Naperville lovar jag dyrt och heligt att hålla mig till verkligheten ett tag.

Vad vinner för er, verkligheten eller den totala verklighetsflykten?

Malin

2 kommentarer leave one →
  1. 29 oktober, 2012 1:10 e m

    Oftast väljer jag verkligheten när det kommer till litteratur, även om det går att hitta mycket verkligt i verklighetsflykten.

    • 29 oktober, 2012 1:26 e m

      Ja, ibland blir man nästan överrumplad över hur mycket samhällskommentarer det kan finnas i t ex renodlad fantasy. När jag läste Finnikin of the Rock kändes den som ett stort (och viktigt) inlägg i de senaste årens flyktingdebatt, ett mänskliggörande på många sätt.

      /Malin

Kommentera

