Skip to content

Filmfredag – Bitchkram och Min ungdoms kärlek

19 oktober, 2012

De flesta av oss känner till den där längtan man kan få när man gärna vill se sin älsklingsbok bli film. I dag upptäckte jag att jag kan känna exakt samma längtan, fast tvärtom. Jag har upptäckt två filmer som jag önskar vore böcker, så att jag kunde få läsa dem och njuta av orden och meningarna som ligger bakom det som utspelar sig på skärmen.

I dag har nämligen Bitchkram och Min ungdoms kärlek premiär i Sverige. (Och i dag inleds för övrigt den brett riktade övertalningskampanjen ”Gå på bio med mig!”). Förutom utmärkta recensioner (och den här härliga intervjun med regissören till Bitchkram, Andreas Öhman) så är det förstås deras respektive filmtrailer som lockade mig:

(Jag hittade ingen textad version, så ni får njuta av den kulturella franska känslan och, eh, minspelet?)

Det är klassiska växa upp, hitta vänner, eventuellt hitta kärleken men definitivt hitta sig själv berättelser. Eller i alla fall hitta ganska viktiga delar av sig själv.

Så vad säger ni, dags för bio?

Malin

4 kommentarer leave one →
  1. 19 oktober, 2012 11:49 f m

    Hade jag bott närmre dig hade jag gärna följt med.

    • 19 oktober, 2012 11:50 f m

      I det här fallet är det verkligen tanken som räknas, vad glad jag blir! :D

  2. 19 oktober, 2012 6:04 e m

    Såg bitchkram igår på förhandsvisningen riktigt bra film tyckte jag :)

    • 20 oktober, 2012 7:05 e m

      Härligt! Min övertalningskampanj fortsätter, för jag vill så gärna se bägge! Känns som två perfekta höstfilmer :)

      /Malin

Kommentera

