Skip to content

Får det lov att vara en bokprenumeration hos Oyster?

13 oktober, 2012

Oyster är böckernas Spotify (eller Netflix, för att använda jänkarnas favvojämförelse). Eller, Oyster har som ambition att bli böckernas Spotify. Obegränsad mängd med böcker för en fast summa. Fast med en hake. Det handlar inte om att få tillgång till alla tänkbara böcker, utan till utvalda titlar.

Och jag tycker om tanken på ett kvalitativt urval, fast, vem är det som väljer böckerna, och på vilka grunder? För jag förstår verkligen inte det här svaret från grundarna:

Books are curated algorithmically and by real people.

Kommer algoritmerna och de verkliga personerna tycka om YA? Eller kommer de bara tycka om böcker med många stjärnor? Eller nobelpristagare? Eller böcker från förlag som är villiga att chansa på ett litet företag med en dröm? (Bye, bye Big Six)

Oyster är en iPhone-app för tillfället, men jag gissar att den snart kommer finnas på iPad. Företaget försöker utmana existerande e-bokslösningar genom att satsa på att ge läsarna en bättre läsupplevelse. Förlagen får sedan pengar baserat på hur många gånger deras bok blir läst.

Just nu tycker jag att det finns klart fler frågor än svar. Hur kommer läsupplevelsen bli bättre? Kommer den finnas tillgänglig på andra plattformar än iPhone? Och vad menar man med ”läst”? (Tänk er om förlagen inte får pengar annat än om läsaren klickar på s. 337 i boken, då sjunker inkomsterna något föreställer jag mig.) Och det viktigaste av allt: Vilka titlar kommer att vara tillgängliga? För nej, jag nöjer mig inte helt med det här svaret heller:

Our catalog is an ever-growing collection of high-quality published works. We feature national bestsellers, award-winning authors, and selected classics. Our collection includes a wide range of genres both in fiction and non-fiction.

Malin

No comments yet

Kommentera

