Skip to content

National Book Award – finalisterna!

12 oktober, 2012

I veckan presenterades årets finalister i National Book Award in Young People’s Literature och till min besvikelse har jag inte läst en enda av dem (ej heller hört talas om dem). Men till mitt försvar kan jag inflika att flera av titlarna inte ens kommit ut på marknaden än.

De nominerade är: William Alexander – Goblin Secrets, Carrie Arcos – Out of ReachPatricia McCormick – Never Fall Down, Eliot Schrefer – Endangered och Steve Sheinkin – Bomb: The Race to Build – and Steal –the World’s Most Dangerous Weapon. Ganska tuffa ämnen här. Drogmissbruk, krig, skyddandet av dvärgschimpanser i en farofylld tillvaro i Kongo och historien om atombomben. Inte mycket som piggar upp där inte. Spontant känner jag mest sug efter att läsa Out of Reach, om en flicka som söker efter sin missbrukande (och försvunne) bror tillsammans med dennes bäste vän Tyler. Jag förutspår framsmygande kärleksvibbar där …

Årets urvals- och avslöjandeprocedur tycks för övrigt ha avlöpt utan fadäser. Ni minns väl det pinsamma och sorgliga debaclet med Shine förra året? Boken som först var en finalist, sedan inte, därefter finalist igen, tills författaren i slutändan ombads att dra tillbaka sin plats bland de nominerade.

Den 14 november avslöjas vinnaren i NBA 2012. Är det någon av er som läst någon av finalistböckerna? Vad tyckte ni? Och om inte, vilken av dem vill ni helst läsa nu när de skiner av nomineringsglans?

Sofia

Kommentera

