Skip to content

Unga berättare och ponton

8 oktober, 2012

På Bokmässan stack någon till mig två exemplar av en okänd tidskrift i vimlet innan jag hann värja mig (en inte helt ovanlig företeelse ska sägas). Det visade sig vara ponton nummer tre från 2010 och ponton nummer ett från 2012. Och ännu en gång blir jag helt förundrad över vilka häftiga kulturgärningar jag lyckats missa hela mitt liv (eller i alla fall sedan 1998 när den började ges ut). Jag hoppas att jag är ganska ensam om att missat den, och att den finns på skolbibliotek land och rike runt.

Ponton är en litterär tidskrift av och för unga. Är du mellan 14 och 21 kan du bidra med dikter och noveller men även fotografier och illustrationer. Och oavsett ålder kan du läsa den, vilket jag varmt rekommenderar.  Själv drabbades jag av stor igenkänning i Elin Aspbergs artikel ”Högstadiedrama” och Denize Liljeström Sabirs ”Internatlängtan”. Kort, ibland bitskt och mycket eftertänksamhet på få ord.

Andra fina initiativ där du kan få läsa dig mätt på texter från unga författare hittar du hos Unga berättare. Fram till december kan du läsa novelltävlingens tio vinnare, och sedan rösta på din favorit. Nästan lika intressant som att läsa novellerna är det att läsa författarnas profiler, så kika in genast!

Malin

No comments yet

Kommentera

