Skip to content

De ondskefulla bokbloggarna och ett upprop för mer litteratur överallt!

3 oktober, 2012

Bokbloggare skadar litteraturen

Peter Stothard, ansvarig för årets Booker-pris jury

Innan jag går vidare så måste jag erkänna att som så många saker blir Stothards uttalande mycket mer anstötligt när den tas ur sin kontext, men trots det kan jag inte låta bli att ilskna till när jag läser det. Hur skadas litteraturen av fler människor som rekommenderar, diskuterar och resonerar om den? Stothards övertygelse om att den bästa läsupplevelsen är den som är jobbig och otillgänglig (och som vi vanliga dödliga aldrig riktigt kan hoppas på att förstå) får mig att ana att han aldrig släppte sin karta över Bourdieus kulturella landskap och dess värderingar efter sin universitetstid. Tur då att det finns sådana här bra artiklar till följd av Stothards uttalande (även Foz Meadows svar i Huffington Post är väl värt sin lästid!).

Bokbloggare brinner för det de gör, annars skulle de inte lägga så mycket av sin tid på att dela med sig av sina läsupplevelser. Ibland skriver vi otroligt nyanserat med referenser till litteraturhistorien och ibland vill vi bara squeea, för ärligt talat, är det inte helt underbart att bli riktigt exalterad när man läst en bok? Vi har också det som ofta förnekas traditionella recensenter, utrymme. Vi kan gräva ner oss i detaljer, eller i de områden som passar vår egen specifika inriktning.

Ett av Stothards argument för att vi (ja, okej, jag tar väl åt mig lite väl mycket) skulle devalvera litteraturens värde är för att tidningsredaktörer minskar litteraturens utrymme på kultursidorna med hänvisning till att det redan finns online. Jag anser helt och fullt att litteraturen ska få ta plats i våra dagstidningar (och mycket gärna i specialtidningar också) men inte tusan skyller jag på recensenterna när deras utrymme skärs ned. Hade det inte varit bättre om vi allierade oss för att fortsätta låta litteraturen ta plats, online och i det offentliga rummet?

Ett litet upprop hade kanske varit på sin plats?

Malin

6 kommentarer leave one →
  1. 3 oktober, 2012 4:23 e m

    Verkar som om någon (läs Stothard) känner sig hotad och rädd att förlora inflytande. Varför skulle det ena utesluta det andra. Bloggare är inget hot mot journalister/kritikerkåren utan de kan leva sida vid sida och ge olika infallsvinklar.

    • 4 oktober, 2012 9:46 f m

      Ja, vi har ju helt olika förutsättningar, både när det gäller utrymme men också hur mycket våra personliga intressen och övertygelser kan styra oss när vi producerar text.

      /Malin

  2. 3 oktober, 2012 10:49 e m

    Varför känns det här som ett grinande dagisbarn? Allt jag läser när jag ser hans ord är: ”Fröken, fröken! Bokbloggarna har tagit min leksak!” Lär dig att dela med dig för Guds skull, du är inte den enda med en värdefull åsikt (vill jag säga till honom).

    • 4 oktober, 2012 9:44 f m

      Om man delar med sig kanske man sjunker i status, och vad ska han då sträva efter? ^^

  3. 4 oktober, 2012 12:38 f m

    Vilket lusigt argument, det att ni skulle skuffa undan tidningsredaktörer. Det är som att mena att det bara finns ett visst mått luft för kultur, och när den luften är slut, då är den slut? Jag ser helst att kultur och läsande breder ut sig än mer i tidningarna, och ni som recenserar över nätet bidrar till någonting fantastiskt. Ni betyder mycket för oss författare, och för våra förlag, jag vill ju att litteraturen ska sprida sig! Inte att den ska finnas enbart i ett forum, utan i så många som möjligt.

    Äh, ta hans ord som tomma. Det är ingenting du/ni ska ta åt er av. Statuera snarare ett exempel. Ni har ju trots allt kommit för att stanna, right?

    • 4 oktober, 2012 9:43 f m

      Som vi har! :)

      Men precis, att anta att det finns ett begränsat utrymme när det ofta handlar om att nå olika personer med olika intressen är bara fånigt. Komplettera, inte konkurrera.

      /Malin

Kommentera

