Skip to content

The Sweet Life – när tvillingarna växte upp

23 september, 2012

Återkommande läsare har redan en aning om vad jag tycker om Tvillingarna på Sweet Valley High. Men som så många saker här i livet är det inte en helt okomplicerad relation (varför skulle jag annars läst alla Valley-böcker in existentia?). Kanske kan man kalla det en emotionell investering, jag vill gärna ta reda på vad som händer med dem, oavsett om det betyder att läsa förfäder-serien (Magna editions) eller böckerna om deras år på universitetet. Men fram till ett litet tag sedan hade jag missat att det kommit böcker om tvillingarna som med lite god vilja skulle kunna sägas passa i crossover-facket (eller new adult?), nämligen Sweet Valley Confidential och e-serien Sweet Valley: The Sweet Life. I och för sig kanske det inte gör något med tanke på hur den första boken beskrivs av Entertainment Weekly:

Make no mistake: This is a very bad book, bloated and silly and, worst of all, often quite boring.

Fast det är ju något som fått mig att läsa så mycket av serierna, kanske samma reaktion som hos personer som bevittnar en trafikolycka. Man kan inte helt enkelt inte titta bort. Plus att Forever Young Adult har gjort det här och det här fantastiska inlägget om böckerna. Där kan du få hela bakgrundshistorien samt reglerna för ett dryckesspel baserat på alla otroliga händelser som dyker upp i Sweet Valley Confidential.

Men vad handlar de om? Som alltid är det flera intriger som ligger till grund för böckerna, och helt insatt blir man nog inte utan en omläsning av tidigare böcker eller en djupstudie av Tvillingarnas wikipedia-sida. Men grundtanken är denna:

Iconic and beloved identical twins Jessica and Elizabeth Wakefield are back and all grown up, dealing with the complicated adult world of love, careers, betrayal, and sisterhood.

Lyssna gärna på det här utdraget från The Sweet Life, själv blev jag särskilt förtjust i beskrivningen av hur Elizabeth ringde på dörrklockan. Jodå, tydligen kan hon göra det på ett sätt som är ”sweet and unassuming”.

Spana också in det här inlägget, om så bara för att få njuta av bilderna av Tvilling-böckerna i originalformat. Det var för övrigt där jag såg första ledtråden om att Diablo Cody (som står bakom både Juno och Young Adult) ska göra film om Elizabeth och Jessica. Nu finns det dessutom fler ledtrådar som pekar på att det blir en musikal som ska fånga 80-talsandan då böckerna först gjorde entré. Jag vet inte riktigt om tanken får mig att vilja skratta eller gråta. Men som jag vill se den!

Malin

2 kommentarer leave one →
  1. 24 september, 2012 1:17 f m

    Tänk så många gånger förfäderna trasslade in sig med varandra innan det till slut blev Alice och Ned!
    Och elaka Margo som alla trodde på! De var nog mina favoriter; balboken, falska tvillingarna och förfädersböckerna. Och den där Lizzie blir personlighetsförändrad efter motorcykelolyckan.

    Jag minns att jag köpte Earthquake och Aftershock från Läslusen och blev sur när jag upptäckte att det fanns ett senior year av high school som bara fanns på engelska. (Hur länge gick de på SVH egentligen?!!)

    Har också någon sorts morbid nyfikenhet på de senaste tillskotten. Skummar wikipediasidan och ser att det finns ungefär en miljard böcker om man räknar in alla olika serier? Vi behöver aldrig någonsin läsa något annat! :D

Kommentera

