Skip to content

Luftkram

20 september, 2012

Luftkram
Stella Hildén
Mix förlag
2012

Jag tycker om noveller, men köper sällan novellsamlingar. Däremot älskar jag att köpa noveller styckvis, vilket gör e-noveller spektakulärt bra. Så när jag i måndags såg på Facebook att Mix förlag kommit med flera novelldebutanter var jag inte sen med att klicka hem en av dem. Jag stod i valet och kvalet ett tag men till slut blev det Luftkram, mycket på grund av känslan jag fick från baksidetexten. Eftertänksamhet på väg till den absolut sista skolavslutningen på gymnasiet.

Luftkram uppfyllde alla förväntningar. På åtta sidor lyckas den förmedla tre års känslor; spänningen inför något nytt, vänskapsdynamik som förändrar sig och glappet i vad vi funderar över inom oss men vad vi visar utåt.

För mig var igenkänningsfaktorn otroligt stark, vilket var både läskigt och fint. (Va, är jag inte unik i mina rädslor, drömmar och funderingar? Typiskt.). Jag vill definitivt se vad Hildén skriver framöver.

Sedan ska jag inte sticka under stol med att jag är en sucker för texter med mycket musikreferenser. Det ger mig en extra dimension till texten.

Malin

One Comment leave one →
  1. 20 september, 2012 4:14 e m

    Ibland behövs inte en hel roman för att ryckas med och bli hänförd.

Kommentera

