Skip to content

Banned Books Week 2012

19 september, 2012

Sista veckan i september är så klart redan en högtid för oss bokintresserade, för även om man inte är på Bokmässan så får man lite extra nyheter och specialreportage om både litteratur och författare. Men det finns fler anledningar att fira sista veckan i september, det är nämligen dags för årets upplaga av Banned Books Week. Jag blir lika glad varje gång, speciellt som jag vet att varje bok som tar sig upp på ALAs lista över utmanade och förbjudna böcker säljer mer så fort listan kungörs. Känns tröstande att veta att för varje bibliotek som måste plocka bort en bok finns det en motvikt i att samma bok får otaliga nya och nyfikna läsare när listan sprids.

Banned Books Week firar också 3o-års jubileum och för andra året i rad satsar de på en ”virtual read-out” där man som läsare kan läsa högt ur sin favoritbok med utmanad status, och lägga upp klippet i Banned Books egen youtube-kanal. Först ut är den mycket fina inspelningen från indiebokhandeln Bookmans i Arizona:

.

Malin

2 kommentarer leave one →
  1. 19 september, 2012 1:24 e m

    Alltså seriös, jag tittade på listan över år 2010 och såg detta:

    The Hunger Games, by Suzanne Collins
    Reasons: sexually explicit, unsuited to age group, and violence

    ”sexually explicit” whaaat? Har jag missat något eller?

    • 19 september, 2012 2:22 e m

      Jag undrade också över det när jag läste listan, missade jag något för att jag läste böckerna för fort? Eller har jag en helt annan bild av sexually explicit? (Kan det kanske vara Finnick Odair och hans sorgliga öde de tänker på?) Jag har också en avancerad teori om att någon har läst på om betydelsen av vita blommor i den medeltida konsten och därifrån dragit massa konstiga slutledningar om Snow.

      /Malin

Kommentera

