Skip to content

New Adult + länkkärlek

15 september, 2012

I veckan skrev Sofia om begreppet New Adult som börjat smyga sig in YA/crossover/crossunder-diskussionerna. Som så många andra nytillkomna kategorier inom litteraturen är den omdebatterad. Det finns de som tycker att det är ett cyniskt sätt att sälja fler böcker och de som känner att det fyller ett faktiskt tomrum för läsare.

(Det sämsta argumentet mot NA jag hittat när jag satt mig in i debatten verkar vara ”När jag var ung läste jag redan de stora klassikerna, vad är det för fel på dagens unga som inte gör det? Varför ska de hålla på och läsa böcker om människor som befinner sig i samma livssituation som de gör? Fånigt.” Okej, precis så har ingen uttryckt sig men det är lite den känslan jag får.)

St Martins Press verkar vara det förlag som var allra först ut med definitionen och en av deras redaktionella assistenter beskriver skillnaden mellan adult, YA och NA väldigt väl i det här inlägget. Framför allt handlar det om röst och perspektiv:

There is a YA voice and an adult one, and even if stories overlap, the adult voice has a sense of scope. What makes YA compelling as a read is its immediacy; a young person cannot write of him/herself from any perspective aside from “now” and “later”. With a YA voice, the past is less present, the present looms like a storm, and the future ever just out of reach. With an adult voice, there is a sense that the future has come to pass, the past is present, and the present encompasses all that has been and all that will be. […] But what about “postadolescent” fiction? That’s a bit harder to articulate. We, the “new adults”, have some perspective on our lives, but scope? We’re not old enough, we’re not experienced enough, we’re simply not grown-up enough. Our lives have immediacy, just as a teenager’s does, but we also possess the wisdom to understand that this immediacy cannot last for long.

Jag har inte helt bestämt mig hur jag ställer mig till New Adult, så det bästa jag kan göra är att läsa böcker som klassas som NA och se vad jag tycker. Blir du också sugen att läsa mer om NA rekommenderar jag varmt NA Alley, ett samarbete mellan författare och entusiaster som alla slutit NA till sitt hjärta. De har bra recensioner, intressanta debatter och en rekommendationslista jag vill kopiera rakt av och stövla in i bokhandeln med.

Malin

6 kommentarer leave one →
  1. 15 september, 2012 4:42 e m

    Jag är inte heller säker på vad jag tycker om NA. I teorin är jag överförtjust och jag köper naturligtvis inte tjafset om att collegekids inte läser och att ingen annan än den åldersgruppen kan tänkas vara intresserad – det finns läsare mellan 18 och 30, yngre läser om äldre och äldre läser (hrm, uppenbarligen) om yngre. Så jag tror att genren har potential. Men av det jag har läst… Det är mycket som inte håller måttet.

    Ett problem är att förlagen har en sval inställning och att genren till stor del består av egenutgivning som i ärlighetens namn hade mått bra av lite bättre redigering. Till exempel Jessica Parks ”Flat-out Love” som jag ändå gillar helt OK och har kvar i bokhyllan. Jamie McGuires ”Beautiful Disaster” tycker jag dock är fruktansvärd på alla sätt och jag tappade lite tron på NA Alleys rekommendationer efter den läsupplevelsen. :) Men jag ska definitivt ge dem en chans till!

    Sen finns det naturligtvis guldkorn som kan klassas som NA, t. ex Jessica Darling och ”The Piper’s Son”.

    • 15 september, 2012 5:10 e m

      Det är lite spännande om det visar sig att böckerna som i efterhand kan definieras som NA är bättre än de som skrivs specifikt för kategorin. Det lär påverka kategorins trovärdighet.

      Vissa recensioner undrar man vad som hände, kommer ihåg en jättentusiastisk recension från YA Forever där jag köpte boken, för att sedan undra om jag missat en fanfiction- eller förste april-varning någonstans.

      Har du ett bra tips på NA du snubblat över? Jag har också funderat om det finns några svenska böcker som kan sägas falla i den kategorin. Kanske Rebell med frusna fötter?

      /Malin

      • 20 september, 2012 11:57 f m

        Jag har inte snubblat över så mycket NA, tyvärr. Men om jag vill snubbla lite mer planerat skulle jag nog utgå från goodreads, tex NA och college romance.

        Läste precis ”An Off Year” av Claire Zulkey som är av typen ”precis-efter-high school-vad-vill-jag-göra?” och speciell på det sättet att det händer i princip ingenting.

        Svenska… Ja, kanske ”…frusna fötter”. Kanske ”Konsten att vara Ela” också? Men jag kommer inte ihåg så mycket om Nilssons böcker mer än att de var superdeprimerande och att jag älskade dem.

        Jägerfelds ”Hål i huvudet”?

        Anita Eklund Lykull har dels ”Blendas bekännelser” och ”Ballongfararens morgon” som är efter-gymnasiet (20+ känns som det finns ett svart hål i utbudet), dels sista boken om Julia som sträcker sig lite längre men alla tre har ju ganska många år på den berömda nacken och jag har dålig koll på vad som kommit på senare år.

      • 20 september, 2012 12:14 e m

        ”Väldigt sällan fin” (Sami Said) måste väl kunna räknas in i kategorin också? Om kille som börjar läsa på universitetet i Linköping. Jag har inte läst, men stod och tittade länge på den på bibblan häromdagen.
        /Sofia

  2. 15 september, 2012 9:24 e m

    Jag har alltid upplevt att ha fler genrer framstår mer som ett sätt att stänga ute folk från böcker än att fånga upp nya läsare (eller lyssnare när det gäller musik).

    Eftersom jag driver en bokhandel så ser jag dagligen problematiken när äldre kunder frågar efter böcker till sina barn eller barnbarn. Eftersom barnet ifråga kanske är åtta år så kan kunden bli skeptisk när denne hör att boken är tänkt för – enligt förlaget – 9-12 år.
    Jag kan då förklara att vi hade haft en liten åttaåring som hade läst alla Harry Potter böckerna och nu behövde något annat. Att vi visade Väktaren-serien och de då sex böckerna lästa han ut inom loppet av en månad eller två.
    Jag måste förklara för kunder att det är högst individuellt vad ett barn kan tänkas vilja läsa och tycka om. Att det är individuellt vad de klarar av.

    Det handlar inte om vad kunden gillade vid samma ålder. Men jag märker att det ofta är denna parallell som kunderna drar. ”Jag gillade Skattkammarön när jag var liten, då kommer säkert mitt barnbarn att gilla den också …”
    Kanske. Kanske inte.

    När förlag kategoriserar en bok som tänkt för åldern 6-9 eller 9-12 eller 12-15 år så har de effektivt sett till att vissa böcker ratas av potentiella läsare. När Norstedts lägger Harry Potter-böckerna i åldersgruppen 9-12 så förstår vi alla hur fel det blir.

    Varför inte hålla det enkelt? Vi har valt att kalla vår avdelning med dessa böcker för ”För de unga i sinnet” istället för ”Barnböcker” eller ”Barn och Ungdom”.
    För det är ju på andra hållet också. Jag som snart är 52 älskar dessa böcker. Måste jag gå till Barnavdelningen i en bokhandel för att köpa den nya Neil Gaimanboken? Kan jag inte gå till böckerna vars författare börjar på ”N” istället?

    Det någon kallar saga, kallar någon annan för fantasy och en tredje något helt annat. Men är en bok bra så är den. Oberoende vad vi vill kalla den.
    Så bort med alla kategorier.

    • 16 september, 2012 1:56 e m

      Det känns som en helt underbar lösning, och det ger fler människor fler möjligheter att upptäcka fantastiska böcker, oavsett vilken publik de var ”tänkta” för.

      Genre och ålderskategori blir ett enkelt sätt för förlaget att hitta en nisch och därmed ett specifikt sätt att marknadsföra boken, men faran är som du skriver att det blir exkluderande istället för inkluderande. Just ålderskategorier skrev YA Reads om för ett tag sedan (http://www.yareads.com/the-great-debate-age-ratings-for-ya-titles/news/8189) och i den här artikeln (http://www.csmonitor.com/Books/chapter-and-verse/2012/0709/Should-young-adult-books-have-age-ratings) handlar det om ålderskategorier som ett sätt för föräldrar att ta reda på om boken är ”passande” för deras barn. Ibland känns det som att barn fortfarande är en enda stor grupp för en del vuxna, som om de inte tycker om helt olika saker och läser vitt skilda böcker.

      /Malin

Kommentera

