Skip to content

Litterär mat – butter beer, cauldron cakes och turkish delight

14 september, 2012

Under 30 days of books-utmaningen beskrev jag min förkärlek för internatskoleskildringar och Hanna, från No Absolute Truth, påminde mig i kommentarerna om de fantastiska midnattsfesterna där mat och dryck fanns i överflöd. Och det händer faktiskt ganska ofta att jag tittar upp från en bok och känner mig hungrig, bara för att det funnits så härliga beskrivningar av mat i den.

Så när Huffington Post hade samlat recept på godsaker från olika barn- och ungdomsböcker var jag naturligtvis tvungen att se vad som fanns på menyn.

Jag kan erkänna att turkish delights aldrig varit min grej, och det faktum att den onda häxan i Narnia kan associeras med dem gör mig inte mer sugen. Men jag VILL ha butter beer (och ja, jag vill ha de ljuvliga chocolate cauldron cakes du kan klicka dig fram till här).

Hunger Games har en helt egen inofficiell kokbok men jag skulle inte tacka nej till lammgrytan som presenteras i artikeln. Fast gröten från Oliver Twist känns lite överflödig, speciellt när man kan trycka i sig ”Eat me”-muffins från Alice i Underlandet.

Själv blir jag alltid fruktansvärt sugen på chokladpudding när jag läser Prinsessa söker drake. Fördelen med det är att det är lagom avancerat för mig att laga. Vad säger du? Någon mat du alltid funderar på hur du ska få tag i efter att ha läst en bok?

Skulle man få ett sådant sug, och befinner sig i eller nära huvudstaden, kan jag tipsa om bokhandeln Bokslukaren som brukar ha ett väldigt gulligt urval av kakor och bakverk med en litterär tvist.

Malin

5 kommentarer leave one →
  1. 14 september, 2012 8:56 f m

    Vet precis vad du menar med charmen när man får veta exakt av bokkaraktärerna äter. I min barn/ungdomstrilogi har jag lagt manken an till att presentera just mat och speciella bakverk för att det roar mig så! Efter ett besök på Harrt Potter-landet i Florida fick jag även prova på att äta lunch på Three Broomsticks och dricka en tvättäkta butterbeer. (Nåja, så äkta den kan bli när den är mugglargjord ;.) ) Kram Helena

    • 14 september, 2012 1:36 e m

      Man vet att maten är väl beskriven när man måste gå upp och titta lite i kylskåpet när man läser ^^. (Och jag är fruktansvärt avundsjuk på ditt HP-besök i Orlando!)

      /Malin

  2. 14 september, 2012 9:20 f m

    Har nu lagt in länk till smaskigheterna som fanns i Orland i mitt senaste inlägg! http://dearlovable.blogspot.se/2012/09/litterar-mat-och-hogsmeadefynd.html
    Kram Helena

  3. 14 september, 2012 9:01 e m

    Butter beer MÅSTE smakas nån gång!

  4. 15 september, 2012 10:55 f m

    Föga förvånande kanske, tycker jag att detta är ett mycket bra inlägg … ;) Hunger Games har verkligen många bra matskildringar! Och på samma ämne, Johanna L:s bokhorerecension av Det är jag som är Caroline (här: http://bokhora.se/2012/det-ar-jag-som-ar-caroline-peter-barlach/) – mataspekten gör mig himla sugen på att läsa den, trots att hon i övrigt inte är helt övertygad av boken.

Kommentera

