Skip to content

The Dark Heroine: Dinner with a Vampire

12 september, 2012

På senare tid har vi sett flera författare slå sig in på mainstreammarknaden med böcker som först publicerats på egen hand (tänk Amanda Hocking) eller börjat som fanfiction (ni vet precis vilken bok jag menar).

För ett tag sedan skrev jag om Brittany Geragotelis, författaren till YA-boken Life’s a Witch. Hon började skriva på Wattpad och när hon fått ett rejält antal läsare där självpublicerade hon sin bok. Efter det skrev hon ett trebokskontrakt med Simon & Schuster.

Nu snubblade jag över en till framgångssaga med sin början på Wattpad. 17-åriga Abigail Gibbs har nämligen precis skrivit ett sexsiffrigt kontrakt med HarperCollins för sin bok The Dark Heroine: Dinner with a Vampire. Jag borde verkligen inte fnissa (jag menar, när såg jag senast röken av någon som ville ge mig ett sexsiffrigt belopp för världsrättigheterna till något jag skrivit?) men det är svårt att låta bli när intrigen beskrivs så här:

[The Dark Heroine: Dinner with a Vampire is] the story of 18-year-old Londoner Violet Lee, who is kidnapped by the charismatic heir to the vampire throne, Kaspar Varn.

Jag vet, två rader säger inget om boken som helhet. Och jag tycker verkligen om omslaget. Men hur jag än vänder och vrider på det har jag svårt att försona bokens tagline, ”The sexiest romance you’ll read this year”, med ett innehåll främst skrivet då författaren var 15 år.

Malin

Kommentera

