Skip to content

Ytterligare inlägg i debatten: New adult

11 september, 2012

Debatten angående Jens Liljestrands nedvärderande kommentar om ungdomslitteraturen växte till oanade proportioner i går då Johanna Thydell kom med sitt mothugg i DN och många bloggare skrev tankeväckande inlägg om ämnet. Kommer vi att få se ett Liljestrandskt försvarstal på detta? Skulle vara intressant … Men oavsett vad som sagts och kommer att sägas; att debatten om ungdomsboken och hur människor ser på den har väckts är vi glada över.

Samtidigt har genren/åldersgruppen ”new adult” kastats in på den engelska bokmarknaden. New adult ska innefatta böcker där huvudkaraktären vandrar mognadens väg från tonåring till vuxen och får uppleva allt det där som hör åldern till: den första kärleken, att börja på universitet, skaffa jobb, bostad och så vidare.

Målgruppen är tänkt att sträcka sig från 14  till 35 år och Briony Chappell på The Guardian skriver: ”but how likely is it that a 14-year-old reader would enjoy the same story as a 35-year-old?” Hon menar att det kommer att uppstå tematiska och språkliga bekymmer i och med detta; för böcker som utspelar sig i universitetsmiljö kan nämligen innehålla på tok för vuxet språk och andra vuxna inslag. Således totalt opassande för en 14-åring, som ni ju förstår. Och, forsätter Chappell, sådant som ter sig underhållande för en av åldersgrupperna, kan vara totalt ointressant för den andra. (Kan hon möjligen missta detta för generellt intresse, ålder-no-matter?)

I ärlighetens namn har jag lite svårt att förstå relevansen och nyttan i att skapa en genre/kategori så snarlik ”young adult”. Är det ett sätt att få fler äldre att ”cross under” och läsa böcker som liknar ungdomslitteratur men som svävar någonstans mitt emellan ungdoms och vuxen, med lite mörkare ämnen, lite mer avancerat språk? (Jag trodde att vi redan hade pratat om detta? Ungdomar.Är.Inte.Dumma.) Men, till saken hör förstås att young adult på den anglosaxiska marknaden riktar sig till en något yngre åldersgrupp än det översatta ”unga vuxna” (ca 15+) som vi använder i Sverige. Detta gör det också svårt att anamma och ta new adult i bruk här, för visst har vi redan kommit överens om att unga vuxna är en bred målgrupp och att vi som avgudar denna typ av litteratur inte bryr oss det minsta om hur gamla vi själva är i avseendet?

Läsaren Caroline kom dock med ett himla bra inlägg i diskussionen om new adult. Nämligen att det behövs litteratur där huvudkaraktärerna är 19-25 år och handskas med livets ämnen ett steg över gymnasieskola, hemma-hos-föräldrar-boende, första pojkvännen/flickvännen och så vidare. Jag tror att jag förbisåg detta när jag först skrev inlägget i går kväll. Visst finns det en hel hög unga vuxna-böcker där huvudkaraktären pendlar med ungdoms- och vuxenliv, skaffar jobb och flyttar ihop med sin partner, men i ärlighetens namn kretsar de flesta ungdomsböcker jag läser kring tonåringar i 14-19-årsåldern. Ett utvidgande av unga vuxna-kategorin, som i mina ögon börjar omkring 15 och slutar … ungefär där läsarens mottaglighet upphör, är något jag definitivt inte tackar nej till.

Sofia

2 kommentarer leave one →
  1. 11 september, 2012 11:24 f m

    Bristen på new adult är vad som fått mig att läsa hysteriska mängder fanfiction, där huvudpersonerna är 19-25 år och har tankar, relationer och händelser som jag kan relatera till exakt just nu som 23-åring. Så JO! JA! HEJA NA! Jag älskar YA, men kände ändå ÄNTLIGEN! när jag först hörde talas om NA. För mig handlar det om att den sortens böcker helt enkelt inte FINNS, och nu när det finns en genre så kanske det skrivs böcker till den också. Men jag kan ju vara jättedålig på att leta, det är väldigt stor sannolikhet på det.

Trackbacks

  1. New Adult + länkkärlek « Unga böcker

Kommentera

