Skip to content

Books – there’s an app for that

8 september, 2012

I oktober kommer Anne Franks dagbok att släppas i appform. Det är Penguinförlaget Viking som samarbetar med den digitala utvecklaren TradeMobile för att levandegöra dagboken på ett nytt sätt. Den innehåller bilder av dagbokens verkliga sidor, som med ett svep med handen kan göras om till tryckt text. Såklart finns det foton, arkivmaterial från The Anne Frank Foundation som inte visats tidigare, men även ritningar och modeller av huset där Anne var gömd. I tillägg till det får man njuta av Helena Bonham Carters röst, för det är hon som läser ur dagboken i olika partier.

På många sätt verkar den här appen verkligen jobba med de interaktiva möjligheter som appformatet kan erbjuda. Annars framstår appar ofta mer som en ebok+ (enhanced e-books) än en verkligt interaktiv upplevelse. De erbjuder möjligheten att dela citat från boken i sociala media, musik och kanske lite extramaterial (ofta i videoform) med författaren som diskuterar sitt eget verk eller relaterade ämnen men inte så mycket nyskapande inslag. Tänk extramaterialet på en DVD-skiva. Alex Knapp har skrivit en omfattande artikel om böcker som appar i Forbes och han tipsar om många spännande exempel. Vad sägs till exempel om Chopsticks, där det inte finns en traditionell berättelse utan man får följa tonåringen Glorias liv, och hennes möte med den nyinflyttade grannkillen, genom artiklar, fotografier och sånger. (Jag vill ha den!)

Barnböcker är ett annat område där appar har gjort framsteg, för det ger barnen möjlighet att interagera med berättelserna på nya sätt. Kritiken mot all denna interaktivitet är såklart att den gör att själva läsupplevelsen försvinner. När man inte är helt säker på om man läser, spelar ett spel eller lyssnar på musik, håller man verkligen en bok i handen då?

Själv tycker jag att möjligheterna är väldigt spännande, men jag kan hålla med kritikerna som säger att själva läsupplevelsen ofta får komma i andra hand (och att det finns tillräckligt många områden i våra liv som redan är upphackade och snuttifierade). Men väljer man rätt typ av bok, och anpassar den på rätt sätt, tror jag att en bok i appform kan bli en upplevelse utöver det vanliga. Så med det sagt, missa verkligen inte smakprovet på den digitala utgåvan av Anne Franks dagbok! Den får mig att tvivla på om jag klarar av att läsa/använda appen eftersom jag blir tårögd redan av introsekvensen.

”In spite of everything, I still believe people are really good at heart.”

– Anne Frank

Malin

3 kommentarer leave one →
  1. 9 september, 2012 2:52 e m

    Jag kan tänka mig att det inte är alla böcker som passar som e-böcker med en massa extramaterial runt omkring, men jag gillar verkligen idén att göra Anne Franks dagbok ännu lite mer levande. Det är ju trots allt en biografi och ett viktigt historiskt dokument, som man kan göra mycket mer med än en vanlig bok med ren text. :)

    • 10 september, 2012 9:29 f m

      Ja, i Anne Franks fall känner jag att allt som kan sprida den och uppmärksamma ett sådant levnadsöde är bra (speciellt med Helena Bonham Carters röst ^^)

      /Malin

Trackbacks

  1. Anne Franks dagbok som app | -| Bokblomma

Kommentera

