Skip to content

Boktips (eller note to self)

3 juli, 2012

Det var omslaget som först fick mig på fall, därefter innehållsbeskrivningen. Så jag tänkte; varför bara skriva upp titeln på min egen önskelista när jag kan dela tipset med er? Boken heter Foxfire – En tjejligas bekännelser, är skriven av fantastiska Joyce Carol Oates och ges ut i pocket i september (och själv fick jag tipset från Bokfreak, som kallar den ”en av [hennes] viktigaste böcker”).

Det är 1950-talets USA. En grupp 13-åriga tjejer i en mindre stad startar en tjejliga och kallar sig Foxfire – för att slå tillbaka mot fattigdomen de omges av, och hämnas orättvisor och förödmjukelser de utsätts för.

Tjejerna är unga och utsatta redan genom att de alla kommer från hem där familjerna är trasiga av alkoholism och hustrumisshandel. I gruppen finner tjejerna sin enda tillhörighet och identitet.

När sedan Foxfireligan börjar göra inbrott och hämnas märker de snart att de får makt.

Där finns bland annat hämnden på den närgångne läraren Buttinger, anfallet på försäljaren Wimpy Wirtz som tafsar på dem, stölden av ett annat gängs bil – och en färd i den som slutar i diket. En av tjejerna skriver Foxfires dagbok och ser, åratal efteråt, tillbaka på tiden med Foxfire.

I romanen tecknar författaren en bild av det amerikanska samhälle hon väl känner och som är ett tema hon ofta följer i sina romaner.

Boken gavs ut på originalspråket engelska redan i början av 90-talet och 1996 filmatiserades den med Angelina Jolie i huvudrollen (filmomslaget alltså *fniss*). Någon som har sett den?

Sofia

5 kommentarer leave one →
  1. 3 juli, 2012 12:15 e m

    Boken är magiskt bra, har läst den massor av gånger. Filmen däremot… eh.. nej. Hoppa över den.

  2. 3 juli, 2012 1:23 e m

    Skitbra film!

  3. 3 juli, 2012 2:20 e m

    Kul med fler positiva omdömen beträffande boken! Så himla sugen på att läsa den. Och om den visar sig vara så bra som folk säger kommer jag förmodligen inte att kunna hålla mig från att se filmen heller. ^^
    /Sofia

  4. 5 juli, 2012 10:31 f m

    Se filmen först, läs boken sen. Det är mitt tips.

Kommentera

