Skip to content

The Body Finder – ekot av de döda

20 juni, 2012

Usually when Violet found an animal, the casualty of a feral predator, she could take care of it herself. She had her own graveyard. Grim, yes, but a necessity for any girl with the ability to locate the dead. If it turned out to be a person, however, that was another story altogether.

I Kimberly Dertings serie The Body Finder får vi möta Violet Ambrose, som skulle vara sinnestypen för den hälsosamma tjejen från landet med ett alldeles normalt liv om det inte vore för att hon ärvt sin mormors förmåga att känna ekot av de döda. Det är de som inte fått ro som kallar på henne, som förvandlas till dofter, ljud och andra sinnesförnimmelser när hon kommer nära. Först när de har lagts till vila lämnar ekot henne och hon kan försöka fortsätta leva ett vanligt liv. Så länge det bara är djur hon känner ekot av så är processen lättare. Men när hon är sexton snubblar hon över sitt första människolik och hela hennes liv vänds upp och ned, för det är inte bara den som mördats hon kan känna ekot av, utan ekot sitter kvar hos mördaren också, för evigt.

Det finns tre böcker hittills i serien och jag läste den första för några år sedan. Nu senast i London hittade jag del två och tre och verkligen slukade dem på flighten hem. Jag kom inte ihåg alla detaljer från första boken, utan mitt starkaste minne var av hur mycket jag tyckte om Violet som karaktär och att jag fascinerades av hur författaren beskrev hennes förmåga. Det var en typ av övernaturlig kraft jag som läsare inte stött på tidigare och Derting integrerade den helt naturligt i en övrigt normal värld.

….….

Dertings styrka ligger verkligen i att beskriva de ekon som Violet upplever. De intryck hon förknippar med döden blir otroligt levande för mig som läsare och jag kommer på mig själv med att undra hur maskrosor verkligen smakar eller hur det skulle kännas att ha ljudet av fallande regn som en bakgrundsmelodi i huvudet (det skulle antagligen driva mig till vansinne). Spänningen som byggs upp i varje bok gör att jag vill fortsätta vända blad tills alla hemligheter har avslöjats.

Men som vi alla vet så är det inte YA utan kärlek (jag undrar vem som bestämde det egentligen…) och visst finns det kärlek i The Body Finder serien. Det handlar om Jay, Violets bästa vän och sedermera pojkvän. Deras väg genom det förvirrade landskapet av bästis eller något mer gör första boken väldigt fin men jag tycker att den verkliga spänningen uppstår i del två och tre när Rafe, en ung kille med egna övernaturliga förmågor, gör entré. Han dyker upp samtidigt som FBI efter att Violet hittat liket av en ung pojke i en container. Och trots att ingen av dem vill avslöja något om sig själva växer en vänskap fram, något som inte gör Jay lycklig även om jag blir glad. För även om stadig och pålitlig kärlek är det bästa som finns i verkligheten så är det fasligt tråkigt i litteraturen. Ge mig gärna lite svartsjukedrama och mystiska pojkar där.

Det känns som att Derting utvecklas för varje bok och det är i den tredje boken jag tycker att Violet verkligen börjar komma till sin rätt (och OMG, cliffhangern i slutet, jag dog lite). Så nu väntar jag otåligt på del fyra i serien som beräknas ges ut 2013. Tills dess funderar jag på att läsa om dem, för de har ett bra driv och jag tror att de är perfekta som sommarläsning när man vill bli uppslukad av en annan värld på stranden eller i trädgården.

The Last Echo fick en boktrailer också och de har lyckats få med några av de små, riktigt läskiga detaljerna där…

Malin

2 kommentarer leave one →
  1. 20 juni, 2012 6:22 e m

    Oj, ska det bli fyra (eller fler) böcker i serien? Jag som trodde att det var en trilogi. Tycker också att själva konceptet med att höra ekot av de döda är superhäftigt men har tyvärr lite svårt för karaktärerna. Men eftersom jag redan har läst de två första böckerna så lär jag väl läsa resten av serien också.

    • 22 juni, 2012 9:18 f m

      Ja, framförallt vännerna och Jay kan kännas ganska grunda (lite mer Kitty-stämpel där) men i tredje fokuserade hon verkligen mer på Violet och vart hennes förmåga ledde henne, och det är i den riktningen jag hoppas det fortsätter. Den fjärde boken är omskriven på Dertings hemsida, men fortsätter det bli bättre och bättre kan jag definitivt tänka mig fler böcker :).

      /Malin

Kommentera

