Skip to content

BookExpo America och böckerna att hålla ett öga på

24 maj, 2012

Där vi i Sverige har Bok & Bibliotek, där har jänkarna BookExpo America, eller BEA kort och gott. Den går av stapeln 4-7 juni i New York (som om jag inte redan ville dit). Det är en perfekt plats att visa upp kommande böcker, och Publisher’s Weekly har sammanställt en lista över ungdomsböcker att hålla ett öga på inför mässan. Det är ingen nådig lista, men ack så intressant.

Några av böckerna fångade mig helt klar mer än andra, bland annat Prodigy, Marie Lus uppföljare på Legend (som jag nu suktat över i snart ett halvår, men jag ska vara stark och hålla ut tills alla böckerna i serien är ute, den här gången ska jag klara av det… kanske.)

Som vanligt verkar dystopierna väldigt starka, men både sci-fi och fantasy börjar i allt större

utsträckning smyga sig in i YA.  Jag vill verkligen läsa The Last Dragonslayer (ja, jag vet, det är bara i USA den är ny, men den är ny och spännande för mig!) av Jasper Fforde (som också skrivit Var är Jane Eyre?). Jag vill veta mer om Jennifer Strange, som driver en arbetsförmedling för häxor och trollkarlar i en modern värld där magin gått från episk till vardagligt slit och släng. Vad händer egentligen när udda visioner drar in Jennifer i en värld där magin trots allt inte håller på att dö ut?

Sedan vill jag också läsa The Dark Unwinding av Sharon Cameron. Bara smaka på hur den beskrivs ”a steampunk spy story – with a hefty helping of romance – set on a traditional English estate.”. För att inte helt falla in i påhittade världar är jag också sugen på Personal effects av E.M. Kokie som handlar om Matt, vars bror dött i Irak, och som nu försöker få tag på hans personliga tillhörigheter för att göra det obegripliga begripligt.

Malin

P.S. Missa inte att BEA streamar författarevents och olika föredrag! Jag vill speciellt gärna se Walter Dean Myers föredrag (som är min hjälte sedan han uttalade sig om unga och och vikten av att läsa). Jag är också lite sugen på att se Chris Colfer (Kurt från Glee) prata om sin nya bok, ett sagoäventyr i modern tappning.

2 kommentarer leave one →
  1. 25 maj, 2012 3:04 e m

    Vill dit!!!
    Bok och bibliotek upphöjt till en miljon?
    Tack och lov för streaming i alla fall.

    Men så få contemporary YA på listan. Åtta + några bland debutanterna och kanske bland uppföljarna. Vet ju det, men det blir så tydligt när man får scrolla förbi alla andra. :)

    Den verkliga världens krig börjar dyka upp i flera böcker i år så Personal Effects låter intressant.

    • 28 maj, 2012 9:40 f m

      Ja, när man ser alla dystopier/paranormal/fantasy på rad så börjar man undra var den verkliga världen tog vägen :) Extra mycket eskapism i en kaosartad värld?

      /Malin

Kommentera

