Skip to content

Starters

14 maj, 2012

Starters
Lissa Price
Delacorte Press Books for Young Readers
2012

För några månader sedan skrev jag om Starters och satsningen som förlaget hade gjort på facebookspel och e-böcker. Med en sådan satsning och så många entusiastiska omdömen ville jag också se vad det hela handlade om. Då den utspelar sig i en mörk dystopisk framtid har liknelserna med Hungerspelen inte kunnat undvikas, men det är verkligen en helt annan typ av bok.

Den utspelar sig i ett Nordamerika där biologisk krigföring tagit livet av majoriteten av all befolkning. De som har klarat sig är de som hann vaccineras i tid, de allra äldsta och de allra yngsta. I centrum står sextonåriga Callie som försöker överleva dagen och ta hand om sin lillebror, Tyler. De bor i övergivna lägenhetskomplex, delar det de kan med andra ”friendlies” och försöker undvika (den kraftigt ålderstigna) polisen och de minst sagt farliga ungdomsgängen som driver runt. Tillsammans med ytterligare en kille i Callies ålder, Michael, går livet runt något så när även om drömmen om det som försvunnit är stark. Men en dag lyckas de bara med nöd och näppe undkomma en polisräd och allt de har byggt upp raseras. Den enda utvägen ser ut att vara Prime Destinations, där tonåringar (starters) kan hyra ut sina kroppar till äldre (enders) med en ersättning som gör att alla problem Callie, Tyler och Michael har skulle kunna försvinna i ett slag. Allt som krävs är en enkel operation… Men när det elektroniska chipet i Callies huvud slutar fungera och hon vaknar upp i ett lyxhus fyllt av intriger ser planen plötsligt mycket mer komplicerad ut.

Den värld som Price bygger upp skaver lite för mig. Samhället har inte kollapsat helt, det har bara skapats enorma klyftor mellan de som har och de som inte har. På grund av en åldrande befolkning innan katastrofen finns det kvar lagar på att ungdomar inte får konkurrera om de arbeten som bjuds. Man skulle kunna tro att en landsomfattande tragedi skulle göra det irrelevant men de äldre har klamrat sig fast vid makten och ungdomar utan äldre beskyddare kan se sig i månen efter överlevnadsmöjligheter. Upptäcks de av polisen åker de i fängelse (ehum, jag menar rehabiliteringsläger) och ingen kommer ut.

Jag är helt klart för en tydlig antagonist (eller nej, det är jag inte, men ändå) men att göra alla över 60 till fienden känns lite absurt. Jag kan se att det finns skrupelfria individer som ser tillfällen att tjäna pengar på en katastrof, men samhället ska ha förändrat sig rejält om de flesta äldre mest lutar sig tillbaka och tittar på TV medan andra jagar tioåringar med elchockpistol på gatan och tvingar in dem i Gulagliknande situationer. Upp till kamp, pensionärer!

Lissa Price är manusförfattare i Hollywood och det märks genom hela boken. Vissa scener är som skrivna för att förmedlas visuellt men blir lite platta när jag läser dem. Drivet i boken är väldigt likt en spännande thriller, men miljö- och personbeskrivningarna blir lidande. Jason Bourne hade inte varit malplacerad i vissa scener, och det gör att den tappar i trovärdighet för mig. Som läsare vet jag för lite om vad som driver huvudkaraktärerna och frågorna är alltid fler än svaren. Frågorna är visserligen väldigt spännande och gör att jag med glädje kommer att läsa bok nummer två, Enders, så fort den kommer ut, men jag hinner inte engagera mig emotionellt. Allt händer väldigt snabbt och intensivt och det finns få stunder över till reflektion. Det är synd för det är just huvudpersonens förmåga att fundera över sig själv i ett större sammanhang som gör till exempel Hunger Games och Delirium till så bra dystopier.

Just det, jag glömde ju säga att det finns en pojke också, som är släkt till bokens mest suspekta karaktär och som verkar vara allt Callie någonsin drömde om när hon fortfarande drömde om andra saker än överlevnad. Problemet är förstås att veta vad som är kärlek och vad som bara är på låtsas.

Malin

Kommentera

