Skip to content

Looking for Alibrandi i filmens värld

11 april, 2012

För några dagar såg jag att Elin på Tonårsboken höll på att läsa Looking for Alibrandi. Jag kände inte igen boken men visste så klart vem författaren var, Melina Marchetta. Om du har missat Johanna Lindbäcks, eller vår egen kära Sofias, kärleksförklaringar till Marchettas bok Jellicoe Road (som snart kommer ut på svenska hos X-Publishing) så har du antagligen levt under en sten (eller prioriterar andra saker än intensivt surfande av ungdomsbokbloggar, vilket gör att jag måste titta på dig lite skeptiskt).

Jag blev helt enkelt nyfiken och googlade titeln lite fort. Men det jag fick upp först i söklistan var inte boken, utan filmen baserad på boken. Och det gjorde mig intresserad. Mycket på grund av att det bästa jag visste när jag var yngre (ok, nu också) var att titta på australiensiska ungdomsserier på Sommarlovsmorgon. De var alltid mer spännande än de amerikanska motsvarigheterna och var i tillägg bra mycket mer exotiska än de svenska serierna. Men jag har sett väldigt lite australiensisk ungdomsfilm (nej, inte ens om jag räknar de många klippen jag sett från BMX Bandits med Nicole Kidman). Så varför inte bredda min kunskap?

Berättelsen handlar om 17-åriga Josie Alibrandi som under sitt sista skolår innan universitetet hinner uppleva lite mer än vad hon tänkt sig. Hon är dotterdotter till italienska immigranter och hon är inte helt nöjd med att ingå i en italiensk storfamilj och inte ha någon form av privatliv alls. Dessutom är hon stipendiat på en katolsk flickskola och har en nemesis i form av skolans populäraste tjej. I tillägg till sina försök att jonglera sitt hemliv med privatliv och hennes förmåga att hamna i trubbel i skolan har hon fått reda på att hennes pappa har återvänt till Sydney. Hennes pappa som inte har en aning om att han har en dotter. Tur då att det finns söta pojkar som kan distrahera, framför allt John Barton som Josie är upp över öronen förälskad i. Han i sin tur kämpar för att leva upp till allt hans omgivning, och hans pappa, vill att han ska vara. Sen finns det så klart och en bad boy, Jacob Coote, som kör motorcykel och går i skola i ett av Sydneys värre områden. Lägg till hemlighetsfulla italienska matriarker, skolans debattlag och utanförskap så har du en liten aning om det som händer i Looking for Alibrandi.

Finast av allt tycker jag nog att Josies relation till sin mamma är. Eftersom hon fick Josie så ung, och hennes pappa sparkade ut henne ur föräldrahemmet för att hon drog skam över familjen genom att vägra berätta vem fadern till barnet var, så har de verkligen blivit en enhet. De grälar och de stormar men det finns ingen annans lycka som är så viktig.

Och, oh boy, är jag glad att jag såg filmen. Oavsett om ni har läst, eller planerar att läsa, boken så tycker jag att ni ska titta på filmen. Och om ni inte litar på mig, lita på Megan från Forever Young Adult. Hon både läste boken och såg filmen och satte sig sedan ner och gjorde en lång jämförelse. Tydligen skiljer sig väldigt lite åt i de två versionerna och det är Marchetta själv som står för skillnaderna, hon skrev nämligen manuset till filmen.

Som slutbonus får ni trailern för Looking for Alibrandi och den helt underbart daterade BMX Bandits:

Malin

5 kommentarer leave one →
  1. 11 april, 2012 11:30 f m

    Australia…home of ”great” young adult literature and angst-ridden teenage source material apparently!

    • 11 april, 2012 11:43 f m

      It’s because it’s so exotic! But trying to understand someone talking Australian with an Italian accent wasn’t the easiest thing I’ve ever done :)

  2. 11 april, 2012 12:52 e m

    Jag håller helt med dig om australiensiska ungdomsserier. Det var det enda jag kollade på för några år sedan. Search for Treasure Island och Parallax var favoriterna. Parallax gick till och med igen på Barnkanalen i höstas, men Search for Treasure Island verkar vara helt bortglömt. Den som var så underbar! Annars så är jag fortfarande rätt så beroende av en liknande ungdomsserie från Nya Zeeland som heter The Tribe.

    Haha, jag kunde inte låta bli att bli lite överexalterad över att någon annan älskar de där fina serierna!

    • 11 april, 2012 1:15 e m

      Ibland måste man bara dela med sig av kärleken! Själv älskade jag serien Mirror, Mirror, och jag ska definitivt kolla upp The Tribe :)

      /Malin

  3. 11 april, 2012 11:17 e m

    Jag älskade den där serien med spegeln! Och Looking for Alibrandi som jag såg hur många gånger som helst.

Kommentera

