Skip to content

Grave Mercy och vikten av en bra boktrailer

10 april, 2012

Född in i ett brutalt hem, med födelsemärken över hela kroppen som visar att hon tillhör dödens gud, har Ismaes liv aldrig varit lätt. Så när hon vid 17 års ålder blir bortgift till en våldsam och mycket äldre man flyr hon till St Mortains kloster. Väl där utses hon till dödens tjänare och får lära sig att använda gåvor som hon haft från födseln. Hon blir en lönnmördare och skickas till hovet för att utföra hämndfyllda uppdrag. Något som inte visar sig vara helt lätt, speciellt inte när hon blir kär i mannen hon skickas för att avrätta.

Grave Mercy av Robin LaFevers är den första delen i His Fair Assasin trilogin. Den har liknats vid Graceling och efter att ha läst ett utdrag från boken är jag beredd att hålla med. Det är definitivt klassisk fantasy, där den gamla tron ligger i strid med den nya, och Ismae tas in av de som dyrkar dödens gud. Lägg till lite hovintriger och svärdsstrider på det så kan jag känna att det kliar i mina beställningsfingrar.

Men jag har en liten invändning. Jag tycker boktrailers är spännande, de levandegör boken och kan skapa en stämning som en baksidestext inte kan. Jag tycker däremot inte att det är spännande med en boktrailer som ser ut som om den har rekryterat de lokala lajvarna som skådespelare (ok, den är inte så hemsk, men vad är det med Ismaes pandalook egentligen?). Om man som förlag är villig att satsa stort på en bok, varför inte satsa lite extra på boktrailern?

Bästa rekommendationen om boken, som definitivt gör att jag vill läsa, är från goodreads.com: ”Medieval. Killer. Nuns. Need I say more?”. Ja, och så bokens tagline förstås:

Why be the sheep when you can be the wolf?

Malin

Kommentera

