Skip to content

Sommarens böcker 2012

25 mars, 2012

Svensk bokhandels katalog över sommarens utgivning är här och glädjen är stor! Sommarkatalogen dök inte upp förrän 2009 och den är än i dag den tunnaste av årets kataloger men det finns fortfarande en hel del spännande att upptäcka. Man kan dessutom läsa den utan att drabbas av den totala förvirring som uppstår när alldeles för många spännande böcker lockar samtidigt.

……….……….

Bland nyutgivna svenska böcker är det framför allt Paris, chérie av debutanten Ida Pyk på Rabén & Sjögren som gör mig nyfiken. Den handlar om Alva som lever ett helt vanligt gymnasieliv och flyttar mellan mamma på Söder och pappa i Årsta. En dag sticker en kvinna åt henne ett visitkort på tunnelbanan och frågar om hon funderat på att jobba som modell. Även om baksidetexten låter rolig så är det framförallt Ida Pyks debutantporträtt som gör att jag vill läsa boken. Hon bor i Paris och i porträttet beskriver hon känslan av att känna Paris, men att fortfarande inte tillhöra. Om hon förmedlar den känslan lika bra i boken som i porträttet tror jag det blir en härlig läsupplevelse.

Rabén & Sjögren ger också ut Den första flickan skogen möter av Moa Eriksson Sandberg som även skrivit Söta pojkar är bara på låtsas. I den står huvudpersonen Hanna på gränsen till tonårslivet och hon slits mellan det gamla och trygga och det nya och spännande. Som en bakgrund till Hannas berättelse slingrar sig ryktena om den försvunna Linda Palm. Är hon våldtagen? Är hon mördad? Katalogtexten beskriver Hannas möte med tonårsvärlden som ”vemodigt och spännande, klaustrofobiskt och skrämmande, klibbigt, nyvaket och väldigt lockande”. Något i den ordkombinationen fångade mig helt och hållet.

En annan bok som lockar mig på grund av debutantporträttet är Som Zlatan fast bättre av Niclas Christoffer från Hoi Förlag. I den får man följa Simon och hans dröm att bli bättre än till och med Zlatan på fotboll. Men kraven att vara på ett visst sätt och att hålla nere vikten för att nå proffsnivåer leder honom sakta in på ett allt annat än hälsosamt spår. Jag + fotboll = lögn, men jag har knappt läst något om killar och ätstörningar och författarens personliga vinkel gör mig intresserad.

Sist men inte minst suktar jag också lite efter Den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet av Jennifer E. Smith från B. Wahlströms. Det har mycket att göra med det fina omslaget, det måste jag erkänna. Det svenska är väldigt likt det amerikanska, men jag undrar verkligen vad de tänkte när de valde det brittiska. Bloggen Boktycke skrev för ett tag sedan om översättningar att längta efter, och där kan man kika och jämföra omslagen på några av sommarens kommande böcker.

……….……….

P.S. Ni har väl inte missat att Johanna Lindbäck har skrivit en extrascen till pocketutgåvan av Välkommen hem? Hej bokköp!

Malin

No comments yet

Kommentera

