Skip to content

På spaning med Hedvig – Frihet, jämlikhet och rakade ben

8 februari, 2012

På spaning med Hedvig
Hedvig Ljungar
LL-Förlaget
2012

Sedan jag fick På spaning med Hedvig för en vecka sedan har den vandrat mellan köksbordet, soffan och nattduksbordet. Den är helt enkelt gjord för att läsas i lite då och då, lite här och där.

Hedvig sätter ord på förvirrade tankar och känslor, saker som man mest skjuter undan men som är så satans viktigt. Som det här med jobb. Vi vet att vi ska ha ett, inte bara för vår egen skull men för hela samhällets skull. Så vad händer när magen krampar när man ska gå till jobbet, och inget känns bra?

”Det är nästan omöjligt att få heltidsjobb
 står det i tidningarna.
Speciellt ungdomar har svårt att få jobb.
Herregud.
Tänk om statsminister Fredrik Reinfeldt
får veta sanningen.
Att jag faktiskt sagt upp mig.
Att jag sa NEJ till att jobba på ett heltidsjobb.”

Den centrala frågan i På spaning med Hedvig är frihet. Att fatta beslut för att vi vill det, inte för att vi tror att vi måste för att bli accepterade. Feminism, rättvisa och, ja, rakade ben. För orsaken bakom det vi gör är minst lika viktiga som själva handlingen. Sedan får vi också följa Hedvigs kärlek till R, till sina föräldrar och till sina starka och trasiga vänner. När Hedvig spanar blir verkligheten till flytande dikt och direkta skarpa frågor.

När jag var i tonåren älskade jag att läsa  X-märkt – Flickornas guide till verkligheten av Kristina Thulin och Jenny Östergren. Den fick mig att växa lite inombords för varje omläsning, och den gjorde mig lugn för den visade att vi alla har en stor dos av samma förvirring inom oss. När jag läser om Hedvigs tankar känns det som att de fyller samma roll (även om jag varmt rekommenderar böckerna i tandemläsning, det var en superb upplevelse!). Den glädje, olycka, avsky och ljuva längtan som drabbar dig drabbar också mig.

Malin

Kommentera

