Skip to content

Litterära ambassadörer

5 januari, 2012

När jag läste om att Walter Dean Myers hade valts till National Ambassador for Young People’s Literature var min första tanke ”Awesome, finns det i Sverige också?”.

Och till min glädje så har vi motsvarigheten, ”LäsAmbassadören – För ungas läslust”. På sin hemsida bloggar de och visar i kalendariumet var den nuvarande LäsAmbassadören (Johan Unenge) dyker upp härnäst (Sundsvall, 20 jan). Det finns också ett flöde där man kan följa vad som sägs om barnlitteratur på Twitter. Och det är väl här jag ser de största skillnaderna mellan Sverige och USAs ambassadörsuppdrag. USA verkar även rikta sig mot de lite äldre unga läsarna. Visserligen är kriterierna för författaren som kan väljas in till ambassadör i Sverige att de ska skriva för en publik mellan 0-19, men Johan Unenges fokus ligger helt klart på bokslukaråldern. Varje ambassadör väljs på två år, så jag är lite spänd att se vem som väljs in 2013 (jag måste genast börja skapa mentala nomineringslistor…).

I USA sponsras uppdraget av Library of Congress och Children’s Book Council och instiftades 2008. I Sverige påbörjades LäsAmbassadören som initiativ 2011 av Kulturrådet, och Johan Unenge presenterades på Bok & Bibliotek 22 september förra året (då vet jag varför det gått mig helt förbi). Jag hoppas det blir ett långlivat initiativ, och att det resulterar i mycket uppmärksamhet och många spännande offentliga samtal.

Tills dess måste jag säga att Walter Dean Myers, som beskrivs som en blandning av Darth Vader och Pat the Bunny, helt klart vinner när det kommer till coola citat:

“We all know we should eat right and we should exercise, but reading is treated as if it’s this wonderful adjunct. ‘Reading takes you to faraway places,’ ” Myers said. “We’re still thinking in terms of enticing kids to read with a sports book or a book about war. We’re suggesting that they’re missing something if they don’t read but, actually, we’re condemning kids to a lesser life. If you had a sick patient, you would not try to entice them to take their medicine. You would tell them, ‘Take this or you’re going to die.’ We need to tell kids flat out: reading is not optional.”

Malin

Kommentera

