Skip to content

Litterära nyårslöften

2 januari, 2012

Så var 2011 över, och 2012 har behagat att dyka upp. Än så länge kan jag inte påstå att jag märkt några dramatiska förändringar, förutom att folk har en tendens att prata mer om mayaindianernas beräknade domedag än vad de gjorde förra året (eller umgås jag helt enkelt med fel personer?).

Men så var det det här med nyårslöften. Jag valde att ignorera allt som har med självförbättring att göra och siktade in mig på det som är viktigt här i livet, litteraturen. Jag har en trygghetszon när det kommer till läsning, och ytterst sällan vandrar jag utanför den (till exempel kan endast besök på bokbefriade lantställen frivilligt få mig att läsa om Heliga Birgittas liv och leverne, eller cous-cousens historia).

Så detta är mitt nyårslöfte; att pröva nya genrer och böcker som jag tidigare bara skulle ställt ifrån mig. Bibliotekspersonalen på Stadsbiblioteket i Lund ska återigen bli min bästa vänner (även om de antagligen inte märkte att jag övergav dem under året som gick) och jag ska pröva klassiker, biografier och medlemskap i en bokklubb.

Om ni skulle avge ett litterärt nyårslöfte, vad skulle det vara?

Malin

7 kommentarer leave one →
  1. 2 januari, 2012 12:45 e m

    Tror jeg følger ditt eksempel. En ny genre. Hmm hva skal det være?
    Kristent samtidsdrama kanskje?

    • 2 januari, 2012 1:11 e m

      Jag skulle ju inte vara jag om jag inte föreslog lite ungdomslitteratur. Vad sägs om den främsta dystopin av dem alla, Hunger Games? Oh, eller något av Charlaine Harris? :)

      /Malin

  2. 2 januari, 2012 3:24 e m

    Bra idé med ett litterärt nyårlöfte! Jag vill läsa mer på andra språk än svenska (för min del blir det nog mer norskt, danskt och engelskt då) samt att avverka en lista med böcker med omvänd skämsfaktor dvs böcker jag nästan skäms för att inte ha läst.

    • 2 januari, 2012 3:50 e m

      Jag vet vad du menar! Böckerna som alla älskar, och klassiker i alla versioner. Men det där med andra språk var jättebra, det ska jag spara till 2013 :)

      /Malin

  3. 2 januari, 2012 7:43 e m

    Hvis dere ikke har lest Left Behind-serien, er dette en serie som ihvertfall sprenger noen genre-klasser. En blanding av kristen endetidsapokalyptikk,amerikanske survivalist propaganda, science fiction og action med erkereaksjonær oppfattelse av kjønnsroller seksualitet. Kan si så mye at jeg leste den i forbindelse med studiet, og den første boken er ihvertfall ikke kjedelig. God bok.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Left_behind

Trackbacks

  1. Stål « Unga böcker
  2. Den välorganiserade bokhyllan – drömmen 2013? « Unga böcker

Kommentera

