Skip to content

2011 – Läsupplevelser och lyckostunder

19 december, 2011

I dag fortsätter jag på Sofias tema från förra veckan; jag listar mina fem härligaste läsupplevelser det här året. Som alltid när det gäller läsning är det svårt att avgränsa men jag har försökt ta mig i kragen och hålla det kort.

Under den här hösten har jag känt mig som dystopiflickan (tadada!) men när jag kikar på min (hårdredigerade) lista över årets främsta läsupplevelser är det mest realism. En svensk, fyra jänkare. Men alla har fastnat hos mig, och grävt sig en liten plats i mitt hjärta.

Before I Fall – Lauren Oliver

Om du fick en chans att pröva igen, att vakna upp på morgonen den dag du dog, vad skulle du då göra av ditt liv? I Before I Fall försöker Oliver svara på det, och huvudpersonen Sams försök att ändra sitt liv på ett dygn är vackert, olidligt, hoppfullt och otroligt läsvärt.

.

.

Affektion – Martin Jern

Affektion är en korthuggen, poetisk berättelse om den tunna, sköra linjen mellan att vara en del av världen, och att stå ett steg för långt undan för att synas. Kate är destruktiv, brådmogen och obehaglig som huvudperson, men otroligt karismatisk och har en fantastisk, övertygande röst. Vi får följa hennes liv i Helsingborg och Malmö, nu och då, samtidigt som orsaken till hennes beteende sakta nystas upp för oss som läsare.

.

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children – Ransom Riggs

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children är mystisk, skrämmande och helt överväldigande. Spänningsmomenten i boken är den överrumplande sanningen och språket som släpar fram hemligheter i ljuset. Hur långt ska man gå för att skydda ett liv? Och sträcker sig kärlek över alla gränser? Med fantastiska fotografier och en uppföljare på gång är denna bok ett måste på läslistan.

.

Wallflower [Konsten att titta på] – Stephen Chobsky

I Wallflower berättar Charlie om sitt liv och sin vardag i brevform för en okänd mottagare. Han har en fantastisk berättarröst men allt eftersom boken utveckar sig inser man att den kanske inte är helt pålitlig. Vad har hänt Charlie egentligen? Varifrån kommer det plötsliga raseriet eller den lika överväldigande gråten? Han är frikopplad från omgivningen och likt en typisk wallflower ser han mer än vad de flesta tror. De härliga bikaraktärerna och Charlies brådmogna inställning till världen gör att jag längtar till filmatiseringen som kommer 2012.

.

Himlen börjar här – Jandy Nelson

Himlen börjar här är en poetisk, sorglig och hoppfull verklighetsflykt. Lennie, som precis förlorat sin syster, lyckas med konststycket att på kort tid fall in love and fall in lust. Men tyvärr inte i samma kille. Det är förvirrade känslor, hormoner, bästa vänner, musik och excentriska familjer. Och det är nattsvart sorg, som tränger sig på när man minst anar det. Ha gärna en näsduk (eller tio) i närheten vid läsning.

Malin

No comments yet

Kommentera

